@Billedtekst:De nye 'borgerguides' er lette at kende på de ens veste.

@Billedtekst:De nye 'borgerguides' er lette at kende på de ens veste.

Få hjælp hos en borgerguide

Kan man ikke få ordnet sit mellemværende med kommunen hjemme på egen pc, så står der en borgerguide klar til at hjælpe

Regeringens krav om at stadigt flere digitale løsninger i det offentlige har gjort mange borgere usikre på, om de kan leve op til kravene. Sønderborg Kommune rækker med nye borgerguides en hjælpende hånd. @Brødtekst m. indryk:"Ingen lades i stikken her. Hvis en borger ikke kan få ordnet sit mellemværende med kommunen hjemme på egen pc, så kommer de bare til os. Vi sætter os ned med borgeren ved borger-pc’en og guider ham/hende igennem," fortæller borgerservice-chef Susanne Krogh, Sønderborg Kommune. "Mange bliver overraskede over, hvor let det er og siger, at det kan de sagtens ordne derhjemme på deres egen pc næste gang. Andre kan ikke. Så kommer de bare igen. Det finder vi ud af," siger hun. Borgerguiderne er nemme at kende, når man kommer ind i Borgerservice i Sønderborg, Nordborg eller Gråsten. De har nemlig fået ens veste, hvor der står ”Borgerguide” på ryggen. "Her i starten vil guiderne stå i Borgerservice og tage imod alle, der kommer ind for at høre, om de kan hjælpe. Det oplever vi utrolig god respons på. Mange borgere er meget taknemlige over, at der straks tages hånd om dem. Det giver en rigtig god stemning," fortæller Susanne Krogh. Regeringens plan for udrulning af digitalisering indebærer allerede nu, at fem områder er digitaliseret som kommunale selvhjælpsløsninger. Desuden gælder det familieydelser, som går via Udbetaling Danmark, og pr. 1. marts kommer yderligere to kommunale områder med, nemlig boligstøtte og pensioner. "Desuden er der alt fra SKAT, som også kan ordnes digitalt, så i alt er der ni områder, vi kan hjælpe borgerne med på borger-pc’erne," fortæller borgerservice-chefen. Teamet af medarbejdere, som er borgerguides, er hver især specialister på forskellige områder, og de arbejder med sagsbehandling, når de ikke modtager og hjælper borgerne. Specialisterne kender de forskellige digitale løsninger og har stået for undervisningen af kollegerne, således at alle er 'klædt på' til at hjælpe borgerne med alle spørgsmål.

Publiceret 05 February 2013 06:00