- Jeg vil have vi vinder alle kampe. Jeg vil have at vore arrangementer lever op til forventningerne, og at vore sponsormøder står snor lige. Det skal bare fungere, siger adm. direktør Søren Colding, HB Køge.

- Jeg vil have vi vinder alle kampe. Jeg vil have at vore arrangementer lever op til forventningerne, og at vore sponsormøder står snor lige. Det skal bare fungere, siger adm. direktør Søren Colding, HB Køge.

Sponsorerne skal have fuld valuta for deres opbakning

-Har man viljen og troen på at det projekt man involverer sig i kan bære, så kommer resultaterne ogs. Det gælder både i erhvervslivet som i sports verden, siger adm. direktør i HB Køge, Søren Colding.

Af
Per Møller

FODBOLD: Efter godt og vel to og et halvt år i sædet som administrerende direktør i den storsatsende håndboldklub AG København måtte den tidligere landsholdsspiller og professionelle i tyske VfL Bochum Søren Colding kort før den 1. august se til, at de mange store drømme om at gøre AG til verdens førende klubhold af økonomiske grunde bristede og han måtte i hast pakke sine ting og forlade direktørstolen.
- Ja det var nogle hårde uger lige omkring den 1. august, hvor de store drømme brast. Men blot to eller tre dage senere blev jeg kontaktet af HB Køges bestyrelsesformand Henrik N. Andersen, der inviterede mig til et møde med ham og sportsdirektør Per Rud. Jeg synes det lød interessant, men vidste ikke lige på det tidspunkt hvad jeg skulle. Men Henrik N. Andersen insisterede - og herefter mødtes vi yderligere et par gange og kemien mellem os var positiv. Senere mødtes jeg så med hele klubbens bestyrelse, og vi blev enige om at det var det der skulle ske, fortæller Søren Colding til Lørdags-Avisen.
Søren Colding har bl.a. via sin aktive karriere, først i BK Frem, senere i Brøndby IF og seks år i tysk fodbold hos VfL Bochum lært, at hårdt og målrettet arbejde lønner sig. Og det er sådan, han også går til værks i sit nye job som adm. direktør – først i AG København og nu i HB Køge.
- Hvis man sætter sig nogle mål og virkelig arbejder hårdt efter at nå dem – så er chancen for at målene nås store. Jeg lærte det de første år efter at jeg havde sluttet karrieren, hvor jeg fik job i salgsafdelingen i Brøndby IF og her fik med bl.a. sponsorpleje at gøre. Her lærte den senere direktør Ole Palmå mig meget indenfor faget. Og jeg lærte endnu mere af årene i AG, hvor jeg først efter at have været i bestyrelsen fra 2008 til 2010 blev udnævnt til direktør. Det var en spændende og meget lærerig tid at skulle være med at bygge dette projekt op. Vi – alle i klubben lige fra ledelsen til spillere, trænere og holdledere - troede virkelig på at vi kunne blive Danmarks bedste klubhold – bygge noget enestående op både sportsligt som forretningsmæssigt. De to første år med mig som adm. direktør landede vi med røde tal på bundlinjen, men vi nåede de sportslige mål og det kostede i starten. Jeg er overbevist om, at havde vi fået lov at fortsætte, så ville vi det tredje år komme ud være kommet ud med plus på kontoen – og nye store sportslige resultater. Men det nåede vi desværre ikke at bevise.
Søren Colding kom ind i HB Køge i en lige så turbulent periode her – med bl.a. dårlige sportslige resultater og en trænerfyring i starten af september.
- Selv om jeg endnu ikke var ansat kunne jeg ikke lade være med jævnligt at kigge forbi kontoret i september måned, bl.a. for at få dannet mig et indtryk af klubbens virke – og følge hvordan der blev arbejdet i alle afdelinger.
Det var også i den periode – efter 0-5 nederlaget i Viborg den 9. september som var det andet nederlag af denne størrelse i træk - at Søren Colding sammen med ledelsen og den sportslige sektor med den nyudnævnte cheftræner Per Frandsen, mødtes og snakkede situationen igennem – og ikke mindst satte sig et mål med resten af efterårssæsonen.
- Vi satte os et mål at få seks sejre – altså 18 points. Hårdt arbejde og masser af vilje gjorde at vi fik nået målet og lidt til. Vi hentede 21 points i de sidste 11 kampe. En fantastisk indsats, siger Søren Colding.

Skal bare fungere

Søren Colding, der fyldte 40 år i september, betegner sig selv som perfektionistisk anlagt. Alt skal være 100 procent i orden.
- Jeg vil have vi vinder alle kampe. Jeg vil have at vore arrangementer lever op til forventningerne, og at vore sponsormøder står snor lige. Det skal bare fungere. En sponsor, uanset om det er den lille håndværker der tegner et sponsorat på 10.000 kr. eller det er den store virksomhed der lægger et sekscifret beløb skal have den fulde tillid til, at vi sætter pris på deres opbakning, og at vedkommende vil få fuld valuta for sine penge i form af mange gode oplevelser, et socialt godt fællesskab, få mulighed for at skabe sig et uvurderligt netværk og få muligheden for at lave gode forretninger med klubbens øvrige sponsorer. Og jeg synes at tingene fungerer fint. Vi får flere og flere firmaer uden for Køge som ønsker at blive en del af Netværket, som i dag tæller lige omkring 200 virksomheder. Vi har bl.a. to månedlige sponsormøder – et morgenmøde som regel afholdt ude hos en sponsor og "3. tirsdag" som skiftevis afholdes i Herfølge og Køge Boldklubbers klublokaler. Og møderne er altid fyldt til sidste plads. Ligeledes har vi en årlig udenlandstur, som f.eks. den nyligt afholdte tur til Paris, hvor 55 deltagere havde meldt sig. Og så selvfølgelig sponsorarrangement som optakt til hver eneste hjemmekamp, hvortil der også er fantastisk stor opbakning. HB Køges sponsorkreds er ganske enkelt Østsjællands stærkeste erhvervsnetværk, fortæller Søren Colding.
De primære opgaver for HB Køges adm. direktør er bl.a. at varetage sponsorpleje og at koordinere salg af nye og genforhandling af eksisterende sponsoraftaler med klubbens to sælgere Jesper Lenskjold og Ken Berkowitz. Colding har også et tæt samarbejde med kommunen.
- Vi har kompetencer til at hjælpe Køge kommune og dens borgere. Bl.a. med sociale tiltag som at besøge skoler og institutioner – hvor bl.a. spillerne medvirker. Vi ønsker også at hjælpe alle klubber i kommunen med projekter der kan gøre fodbolden endnu mere populær vores område, fastslår Søren Colding.
- Dertil kommer deltagelse i Sportsudvalgets møder, hvor vi kan agere sparringspartnere for hinanden. Sportsudvalget komme med gode input til dagligdagen på kontoret og sponsorarbejdet – jeg med input til det sportslige. Og det fungerer fint, fortsætter Søren Colding, der i dagligdagen har god hjælp fra de mange frivillige der dagligt kommer for at give et nap med. Ikke kun på klubbens kontor men også med arbejdet for at få dagligdagen til at fungere omkring SEAS NVE Park.
- Og så har vi løbende praktikanter i forløb af 3 og 4 måneder. Unge mennesker der er i gang med at studere bl.a. sports management. Dem har vi stor glæde af – og jeg kan da fornemme at de er godt rustet til deres videre studier når de forlader os, smiler Søren Colding.

Nyt stadion er vejen frem

Et af de varme samtaleemner lokalt er – hvordan går det med planerne for et nyt Køge Stadion.
- Jeg ser meget positivt på det. Et nyt stadion der lever op til tidens krav er næste skridt for at udvikle HB Køge. Hvis vi skal op og være en fast del af Superligaen – og det skal vi – så er et nyt stadion enormt afgørende for at denne drøm kan blive virkelighed. Et stadion, hvor vi får faciliteter så vi virkelig vil komme til at kræse for sponsorerne og for publikum. Og så vil tilskuertallene til kampene stille og roligt stige. Det er jeg slet ikke i tvivl om. Selvfølgelig samtidig med at produktet på banen også bliver bedre og bedre. Så det har vi meget fokus på – og jeg ved at Per Bendix, som Køge kommune har engageret til at varetage stadionplanerne, virkelig går til sagen med krum hals og arbejder hårdt på at løfte opgaven. En opgave som ikke kun vil få stor betydning for den lokale fodbold, men for rigtigt mange amdre sportsgrene, som vil kunne byde ind få mulighed for nye og super lækre faciliteter at dyrke deres sport under, siger en optimistisk Søren Colding.

Oprykning – det kan sagtens nås

Trods den katastrofale start på sæsonen, hvor man skulle helt hen til 10. spillerunde før den første sejr kom i hus (2-1 hjemme mod Brønshøj), så ligger HB Køge inden forårssæsonen fløjtes op søndag den 24. marts ganske fornuftigt til, når snakken går på mulighederne for at blande sig i oprykningskampen til en plads i Superligaen i næste sæson 2013/14.
Der er syv points op til andenpladsen – og med 14 spillerunder er der masser af tid til at nå målet.
- Hvis holdet fortsætter på den måde, som det sluttede efterårssæsonen kan vi sagtens nå en af oprykningspladserne. Vi møder selv alle de foranliggende, der også skal mødes indbyrdes. Der er optimisme og tro på det i spillertruppen, men starten bliver afgørende. Vi SKAL ganske enkelt vinde den første kamp hjemme mod FC Hjørring og helst gøre det overbevisende. Meget vil naturligvis også afhænge af hvordan vi slipper for alvorlige og langvarige skader, der kan komme på tværs og ødelægge en masse – men vi har fortsat næsten to måneder til at lægge en optimal form som skal bære os frem når det går løs. Det kan lade sig gøre – og vi går hundrede procent efter det, slutter Søren Colding.

Publiceret 06 February 2013 11:00