Fra 1. november bliver posten elektronisk

Alle virksomheder, foreninger og organisationer med eget CVR-nummer skal oprette en digital postkasse. Varde Kommune og Biblioteket hjælper gerne med det praktiske.

Fra 1. november i år er det slut med kuverter og frimærker med Dronningens kontrafej, når ”det offentlige” sender post til virksomheder, foreninger, organisationer og andre, der har deres eget CVR-nummer.
I stedet kommer posten elektronisk, direkte ind i computeren – og det er alt fra eksempelvis meddelelser om sygedagpenge, straffeattester, indkaldelser til bilsyn samt, hvis det er nødvendigt, rykkere for årsregnskaber.
"For disse virksomheder, foreninger og organisationer betyder det, at de skal oprette en digital postkasse. Den får de gratis – og det er altså ikke én, der skal hænges op ved hoveddøren. Den er helt elektronisk og skal oprettes i virksomhedens IT-system," fortæller Minja Omanovic fra Borgerservice i Varde Kommune.
"Til gengæld bliver posten mere sikker, og lynhurtig, da den typisk er fremme hos modtageren allerede få sekunder efter, at en medarbejder i det offentlige har trykket på ”send”-knappen – og virksomheden kan selvfølgelig svare tilbage lige så hurtigt og sikkert."


Hjælp fra kommune og bibliotek

"Postkassen skal oprettes inden 1. november, men der er hjælp at hente for de virksomheder, foreninger og organisationer, der ikke er helt så IT-parate," fortsætter Minja Omanovic.
"Varde Kommune og Varde Bibliotek er nemlig klar med kurser, hvor der dels bliver fortalt om det nye, der er på vej, dels bliver undervist i, hvordan en NemID-medarbejdersignatur og en digital postkasse bliver oprettet."
Kurserne bliver holdt den 19. august fra klokken 13.00 til 16.00, og igen den 2. september fra 16.00 til 19.00. Begge gange er det på Frisvadvej 35 i Varde, og tilmelding kan ske til Minja Omanovic på telefon 79 94 63 77 eller via mail-adressen mion@varde.dk.
Desuden er der mulighed for at få hjælp hos Borgerservice på Frisvadvej i den normale åbningstid.
"Til gengæld er det vigtigt, at de digitale postkasser bliver oprettet inden 1. november. Sker det ikke, risikerer modtagerne nemlig at gå glip af vigtig post fra kommunen eller andre offentlige instanser," slutter Minja Omanovic.

FAKTA:

I den digitale postkasse kan virksomheder, foreninger, organisationer m.fl. selv vælge, hvordan posten skal håndteres – og hvilke medarbejdere, der skal have adgang til den. De kan også angive en mail-adresse eller et mobilnummer og få besked, når der er ny post i postkassen.

På hjemmesiden virk.dk/postkasse er der mulighed for at blive guidet igennem oprettelsen af en digital postkasse.

Den digitale postkasse er ”det offentliges” postkasse med modtagerens elektroniske post. Den bliver leveret af e-Boks A/S, som mange private borgere allerede benytter i deres hverdag.

Ved at bruge digital post forventer ”det offentlige” at kunne spare op til en milliard kroner om året.

Publiceret 01 August 2013 08:00