Store sten og klipper er ingen forhindring, når man kører Enduro. Foto: Privat

Store sten og klipper er ingen forhindring, når man kører Enduro. Foto: Privat

“Kunsten er at læse banen og reagere på den”

På rekordtid er 17-årige Emil blevet en af landets bedste i Enduro

Af
Fred Jacobsen

Emils lyst til at gå i skole var helt fra begyndelsen til at overse. Den er dog vokset på grund af en tur på en cross-motorcykel hjemme i fætterens have.
I dag er 17-årige Emil Uno Kristensen fra Vejle en af landets bedste udøvere i Enduro, som er en afart af motocross.
Det vender vi tilbage til.

Handelen

Som mange andre drenge begyndte han med at spille fodbold. Lige indtil han en dag hjemme i fætterens have fik lov til at køre en tur på en lille motocross-maskine.
“Det var ufatteligt sjovt,” husker Emil tilbage.
Hans far, Dan, bemærkede interessen hos knægten, men havde selvfølgelig også lagt mærke til, at det der med skolen vækkede mindre begejstring.
Derfor foreslog han sin søn en handel: Du bliver bedre i skolen, så får du din egen crosser.
Det var et seriøst mål for Emil, der på det tidspunkt gik i 2. klasse.
“Pludselig fik jeg en grund til at tage af sted i skole. Det gik bedre og jeg fik min maskine,” husker han tilbage.

Emil Uno Kristensen bruger en del af tiden i garagen. Foto: Privat

Emil Uno Kristensen bruger en del af tiden i garagen. Foto: Privat

Lynkarriere

Handelen mellem far og søn var begyndelsen på en karriere først i motocross, siden i det nogen sjældnere Enduro, hvor Emil Uno Kristensen på trods af sin unge alder i dag ligger som nummer tre i kampen om det danske mesterskab. I 2010 blev han dansk juniormester, året efter vandt han B-klassen i seniorrækken, hvor han kom med på dispensation. Nu hører han til eliten herhjemme.

“Kunsten er at kunne læse en bane og reagere på den,” fortæller Emil Uno Kristensen. Foto: Privat

“Kunsten er at kunne læse en bane og reagere på den,” fortæller Emil Uno Kristensen. Foto: Privat

Ukendt bane

Men hvad er det der Enduro?
Kort beskrevet et det motocross, der foregår “off road”, i et terræn, i en grusgrav, en skov eller hvor man nu kan få lov til at køre. I modsætning til motocross, hvor kørerne præcist kender den bane, som de skal køre på, bliver kørerne i Enduro sendt ud på en bane, som de først lærer at kende, når de kører på den første gang.
“Det er med alle slags forhindringer. Grus, sten, klipper, træstammer og hvad der ellers ligger rundt omkring. Kunsten er at kunne læse en bane og reagere på den,” siger Emil Uno Kristensen.
Konkurrencer består af, at kørerne skal gennemføre et spor, der er lagt ud i terrænnet. Det kan være 7-8 kilometer langt. Vinderen er den, der når længst inden for en bestemt tidsramme, typisk på 2-3 timer.

Meget lille sport

“Sporten er lille herhjemme med kun et par hundrede udøvere. I Sverige, Tyskland og Sydeuropa, mange steder uden for Danmark, er det til gengæld en stor sport,” oplyser Dan, der er næstformand i Børkop Motor Sport.

Ikke plads nok i Danmark

Forklaringen på, at sporten er lille herhjemme, er indlysende: Danmark er et lille land.
Der er ikke er meget plads til at dyrke en sport, der kræver meget plads og larmer.
“Vi skal til træning og løb have særlige tilladelser. Enten af den, der ejer den grusgrav, vi kører i, eller af myndighederne, hvis vi skal gennemføre et løb,” fortæller Dan.
Dermed er det ikke gjort: Når et løb er forbi, er det også et krav, at de spor, som de store maskiner efterlader i terrænnet, fjernes. Endelig er der støjen. Cross-motorcykler larmer.
“Selv om vores maskiner larmer mindre end almindelige cross-maskiner, så er støj en af de store udfordringer, vi slås med,” tilføjer Dan Uno Kristensen.

Tidskrævende sport

Emil bruger meget tid på sin sport. Ud over de nævnte udfordringer med at få lov til at køre bestemte steder, så går der også meget tid i garagen med at passe og pleje og justere maskinen.
Ambitionerne er store.
Drømmen for Emil er at opnå det samme som Peter Weiss, der også er fra Vejle, og som han kalder sin mentor.
Han kører shows i USA, hvor han er blevet del af et team, der sponsorerer ham og kører med i de såkaldte X-Games-serier.
“Det kunne være virkelig fedt at nå dertil,” drømmer den 17-årige vejlenser.

Publiceret 01 September 2013 10:00