Indtil for nylig drev Amir Vesterlind (i køjen) og Peter deres virksomhed fra Amirs stue - under dennes seng. Nu har de fået råd til lokaler i Vejles centrum. Foto: Lars Dam Thuesen

Indtil for nylig drev Amir Vesterlind (i køjen) og Peter deres virksomhed fra Amirs stue - under dennes seng. Nu har de fået råd til lokaler i Vejles centrum. Foto: Lars Dam Thuesen

Nyt vikarbureau byder op til priskrig

Venner fra Vejle udfordrer branchen på pris, teknologi og holdning

Af
Fred Jacobsen

Større og etablerede vikarbureauer i Syddanmark - og måske snart over hele landet - gør klogt i se sig over skuldrene. Der sidder nemlig to unge fyre i Vejle, som er parat til at udfordre dem både på pris og kvalitet.
“Hvis en af vore kunder finder et vikarbureau, der er billigere end os, så træder vores prisgaranti i kraft,” siger den 25-årige lærte finansøkonom og ejendomsmægler Peter Bentsen, som i juni etablerede vikarbureauet Zeus Vikarservice sammen med sin 26-årige skolekammerat Amir Vesterlind.

Kontor i stuen

De to har siden juni kørt deres onlinebaserede bureau fra Amirs stue, hvorfra de nu flytter til et rigtigt kontor på Langelinje i det indre Vejle.
“Vi kan presse prisen helt i bund, fordi vi er helt fremme på teknologien,” forsikrer Peter Bentsen og forklarer, at de to sammen med nogle it-folk har udviklet en database, der gør det både nemmere og billigere for både vikarer og virksomheder at samarbejde med de vejlensiske opkomlinge på vikarbureauområdet.

Det er egne erfaringer som vikarer i studietiden, der fik de to venner fra Vejle til at stifte egen virksomhed.

Det er egne erfaringer som vikarer i studietiden, der fik de to venner fra Vejle til at stifte egen virksomhed.

De tre forskelle

Han peger på tre ting, der adskiller Zeus Vikarservice fra den øvrige branche: Databasen, prisen og holdningen til samarbejdet med vikarerne.
“Databasen gør, at virksomhederne kan gå ind og se så at sige alt om den arbejdskraft, de er ude efter. Vi screener vores vikarer meget nøje,” forklarer Peter Bentsen. Det indebærer, at vikaren skal oplyse i detaljer om sine kompetencer, kvalifikationer og tidligere virke - og at han/hun skal regne med at bliver scannet på facebook-, twitter-, Linkedin- og andre profiler, de måtte have.
“Vi screener for alt, der er lovligt, så virksomhederne kan få et præcist billede af vikaren,” understreger Peter Bentsen.
Det er denne adgang til databasen, der er med til at holde prisen nede for virksomheden.

Peter Bentsen (tv) og Amir Vesterlind er kammerater fra folkeskolen og nu klar til at udfordre en hel branche.

Peter Bentsen (tv) og Amir Vesterlind er kammerater fra folkeskolen og nu klar til at udfordre en hel branche.

Bruger egne erfaringer

Holdningen til, hvordan det nye vejlensiske vikarbureau samarbejder med vikarerne, er præget af deres egne oplevelser.
“Vi har begge arbejdet som vikarer mens vi læste. Og jeg undrerede mig over, at når vi blev sendt ud til noget af bureauet, så hverken hørte eller så vi noget til dem siden. Vi fik vores løn, og det var så det,” fortæller Peter Bentsen. Det har han tænkt over lige siden og vil gøre det anderledes.

Mange om buddet

“Vi følger op på vores vikarer, holder jævnlige samtaler med dem og vil i det hele taget følge op på deres færden,” forsikrer han. Amir og Peter har været venner siden folkeskolen. Mens Peter læste til finansøkonom og siden ejendomsmægler, har Amir arbejdet i udlandet i en periode. Og nu er de to skolekammerater altså samlet igen omkring deres vikarbureau i et konkurrencepræget marked.
“Vi ved jo godt, at der er mange om buddet. Ifølge nogle undersøgelser, er 25.000 danskere beskæftiget gennem vikarbureauer. Det er et tal, der er stigende, fordi virksomheder har været og fortsat er usikre på fremtiden og derfor hellere vil betale de 20-40 kr. ekstra i timen for en vikar frem for at ansætte en i fast job,” siger Peter Bentsen, som ikke er bleg for at tænke stort. “I første omgang satser vi på Syddanmark. Går det godt, går vi videre ud,” lyder ambitionsniveauet.

Justerer priserne

“Vi skal klare os på det, der adskiller os fra de andre,” fastslår Peter Bentsen og fortæller, at Zeus Vikarservice allerede har set tegn på, at konkurrenterne reagerer på opkomlingen fra Vejle.
“Vi har oplevet, at andre bureauer har justeret priserne. De har bare sværere ved at gøre det end vi har,” siger han optimistisk.

Publiceret 16 November 2013 10:00