Chevrolet Camaro Z28 handler om andet og mere end at køre hurtigt i en lige linje.

Chevrolet Camaro Z28 handler om andet og mere end at køre hurtigt i en lige linje.

Camaro Z28 vil slås mod BMW M3

Den evigt slemme dreng i klassen for muskelbiler, Chevrolet Camaro, kommer nu i en pumpet Z28-version med Corvette-motor, kæmpehjul og over 500 hestekræfter

Af
Af Frederik Thorstensen

Mange bilentusiaster går og glæder sig til, at den næste BMW M3 og M4 (som coupéudgaven kommer til at hedde) lander på asfalten. Glæden hos konkurrerende bilproducenter er måske til at overse, for hvis man skal lære af historien, så plejer BMW's M-modeller at være blandt de klart bedste.
Det store nordamerikanske kontinent giver dog ikke op uden kamp. En af amerikanernes 2-dørs coupé med baghjulstræk, Chevrolet Camaro, har netop fået en saltvandsindsprøjtning, der skal gøre den klar til kamp mod den kommende tyske konkurrent.
På rå power fejer power-houset fra USA BMW'en af banen. Motoren i Chevy Camaro Z28 er en V8-blok på syv liter, som laver mindst 500 hestekræfter og 637 Nm. Motoren er hentet fra Corvette Z06, og gør hverken brug af kompressor eller turbotryk. Der er altså gode amerikanske dyder under motorhjelmen med en enorm sugemotor, der uden tvivl lyder helt fantastisk.
Chevrolet påstår, at valget af motor faktisk har noget at gøre med letvægt - hvilket måske bare betyder, at deres andre motorer er endnu tungere.
Til at fordele kræfterne har amerikanerne givet Camaro Z28 en 6-trins manuel gearkasse. Inden kræfterne sendes i asfalten via de to bagerste dæk, ryger de igennem et spærredifferentiale.
For at vise hvor alvorligt Chevrolet tager Camaro Z28, har de valgt at fotografere den på en racerbane...med sving! Ifølge Chevrolets egne målinger kan den nye coupé trække 1,05 g-kræfter i kurver. Det er bl.a. muligt takket være vægtbesparelse. Faktisk vejer Z28 omkring 130 kilo mindre end en Camaro ZL1.
Om alt dette bliver nok til at sætte kongerne af München og deres BMW M3 på plads, må tiden vise. Sidst vi kørte en Camaro, en alm. V8 coupé med manuelt gear, var smilene store, selvom køreegenskaberne ikke var særligt gode. Camaro har altid handlet mere om power end om præcise køreegenskaber - men måske Z28 vil lave om på det.

Fælgene er store, og dækkene rundt om er i lavprofil - 19

Fælgene er store, og dækkene rundt om er i lavprofil - 19".

Publiceret 01 January 2014 07:30