Den netop overståede julehandel viste igen, at der er for få p-pladser i Roskilde til at klare en spidsbelastning.

Den netop overståede julehandel viste igen, at der er for få p-pladser i Roskilde til at klare en spidsbelastning.

Kommunalt p-hus

Den nye erhvervsformand Carsten Wickmann vil give en håndsrækning til Roskildes handelsliv

Af
Erling Pedersen

- Kommunen bliver nødt til at investere i et nyt parkeringshus, for ellers bliver det aldrig til noget. Kunderne skal kunne finde en plads til at sætte bilen, hvis de skal komme til Roskilde for at handle. Sådan definerer Carsten Wickmann, der netop er blevet valgt til formand for kommunens nye erhvervsudvalg, en af hovedopgaverne for de kommende år. De konservative havde et dårligt valg i november og blev reduceret fra tre til en plads. Men partiets lokale leder Carsten Wickmann har fået meget stor indflydelse, fordi han både er formand for Erhvervsudvalget, for Roskilde-hallerne og i det centrale Økonomiudvalg, der behandler alle forslag, før de kommer i byrådet. - Overordnet skal vi have mere gang i Roskildes private erhvervsliv for at skabe vækst og jobs. Det er forudsætningen for alt andet, og her spiller detail-handelen, som er vores største erhverv, en nøglerolle, forklarer Wickmann.

Fastlåst situation

Den netop overståede julehandel har på ny demonstreret, at trafikken i Roskilde bryder sammen, når der er en spidsbelastning. Så cirkler bilerne rundt for at finde en manglende p-plads, og det gør situationen endnu værre. Hidtil har situationen været fastlåst, fordi Roskilde ikke har turdet indføre betalt parkering af skræk for, at det skal jage kunderne til andre byer eller indkøbscentre. Men omvendt vil en privat investor kun sætte penge i et nyt p-hus, hvis der er betalt parkering i hele byen. Ellers har de aldrig en chance for at få deres penge igen. - Men kommunen kan jo godt sætte penge i et nyt parkeringshus, hvis det giver en afgørende håndsrækning til handelslivet, forklarer Carsten Wickmann. - Vi kan jo se på det som en mere langsigtet investering i udvikling og arbejdspladser, og vi behøver ikke at have pengene igen lige så hurtigt. - Hvis man forestiller sig, at det koster penge at holde i p-huset, mens det er gratis andre steder, så vil de kunder, der vil være sikre på at få en plads, bare kunne køre hen i p-huset og betale.

Carsten Wickmann vil sikre flere pladser i et p-hus, så detailhandelen kan overleve i byens hovedgade og centrum.

Carsten Wickmann vil sikre flere pladser i et p-hus, så detailhandelen kan overleve i byens hovedgade og centrum.

Fastholde et centrum

Et påtænkt p-hus i Roskilde skal have op til 250 pladser og placeres enten på Sortebrødre Plads bag ved Kvickly eller på Bønnelyckes Plads ved hjørnet af Ringstedgade og Borgediget. - Vi skal gøre os umage for at fastholde Roskildes stilling som en af landets bedste handelsbyer med et levende hovedstrøg og centrum, forklarer Carsten Wickmann. Til dagligt arbejder han som direktør for bagermestrenes arbejdsgiverforening og kender derfor situationen i andre byer. - Nogle steder klager butikkerne over, at der er indført betalt parkering, som jager kunderne ud. Andre steder har de bygget for mange centre, der ligger forkert, så man tømmer det gamle centrum for aktivitet. Begge dele kan være lige ødelæggende. - Derfor vil jeg arbejde for, at Roskilde træffer en hurtig beslutning om at få opført et kommunalt finansieret parkeringshus, så vi kan få skabt en positiv dynamik, når der bliver bedre plads til kunderne, forklarer Carsten Wickmann. tk

Publiceret 04 January 2014 12:00