Ny Peugeot 308 holder klar på startstregen. Den skal på jagt efter Golf-publikum, dens styrke er først og fremmest glade køreegenskaber og en umiddelbar kvalitets-fornemmelse. Dertil stærke priser.

Ny Peugeot 308 holder klar på startstregen. Den skal på jagt efter Golf-publikum, dens styrke er først og fremmest glade køreegenskaber og en umiddelbar kvalitets-fornemmelse. Dertil stærke priser.

Ny 308’er - køreglæden er tilbage

Nu sker der noget i Golf-klassen. Peugeot lancerer den helt nye 308’er. Blandt de mange styrker hæfter vi os først og fremmest ved køreglæden – smittende slet og ret

Af
Af Flemming Haslund

bilzonen.dk

En spritny Peugeot, der kører lige så godt som en 205'er. Kan det vitterligt være sandt? Det korte, præcise og sandfærdige svar: Ja.
Peugeot er nu på vej til at lancere en helt ny 308'er, franskmændenes bil i Golf-klassen. Ny fra den nye platform og hele vejen op til taget. Koncernens direktør, Gilles Vidal, svinger sig helt op til at påstå, at 308 årgang 2014 er den bedste Peugeot i 30 år.
30 år? Så lander man jo præcist det år Peugeot 205 blev lanceret – bilen, der i mange år definerede Peugeots køremåde og ikke mindst køreglæde. Men kan det virkelig være sandt?
Her ved mødet med de første km skal der ikke mere end en halv time i en diesel og en anden halv time i en benziner til at konstatere – ohh la la – Vidal har vitterligt ret.
Dermed sker der pludseligt noget med køreglæden i Golf-klassen. Vel er Golf selv glimrende kørende – især med den lidt stramme R-Line-undervogn og nyeste nye fra Japan i denne klasse, Mazda3, er også absolut dynamisk. Men 308 årgang 2014 – det er smittende køreglæde.
Med til at sikre den storsmilende måde at angribe sving på er bilens nye platform, EMP2, som den er navngivet. Først og fremmest er den lettere end forgængerens, dernæst er hjulene nu mast helt ud i hjørnerne, og 308 i nyeste udgave har både større akselafstand og mindre totallængde end forgængeren.
Dertil er bilen som sådan lettere end forgængeren – som gennemsnit 140 kg lettere. Og lav vægt er den lige vej til bedre køreegenskaber.

Fem motorer

308 2014 kommer fra starten med fem benzin- og dieselmotorer. Og til foråret kommer 308 med den 3-cylindrede motor, vi allerede kender fra f.eks. 208. Og senere igen kommer så Peugeot 308 BlueHDi med en CO2-udledning så lav som 82 g/km.
Efter de første km: Det første indtryk af den nye franskmand er så godt, at jeg vurderer, at den virkeligt kan true Golf som mesteren af Golf-klassen. Franskmændene har nye, fine motorer, et overordnet stærkt kvalitets-indtryk og – fik jeg nævnt det med køreglæden?
Dernæst lancerer Peugeot-Danmark den nye bil med priser, der vitterligt signalerer, at de mener det. En fra-pris på en tier under 200.000 kr. for en 5-dørs bil med 82 hk er stærk kost overfor billigste Golf, den 3-dørs Golf 1,2 TSI med 85 hk til 209.988 kr. Billigste Golf med fem døre koster 224.996 kr.

Ny 308 står på en ny platform. Hjulene er trukket længere fra hinanden og er mast længere ud i hjørnerne af bilen – en konstruktion, der er med til at sikre gode køreegenskaber.

Ny 308 står på en ny platform. Hjulene er trukket længere fra hinanden og er mast længere ud i hjørnerne af bilen – en konstruktion, der er med til at sikre gode køreegenskaber.

Samme rat som i 208. Franskmændene holder fast ved indretningen med det lille og lavtplacerede rat. ”Det er ikke bare et resultat af designflip”, som franskmændene formulerer det.

Samme rat som i 208. Franskmændene holder fast ved indretningen med det lille og lavtplacerede rat. ”Det er ikke bare et resultat af designflip”, som franskmændene formulerer det.

Publiceret 19 January 2014 09:00