Administrerende direktør Kurt Jensen: “Syd og Sønderjyderne vil have god, personlig betjening.” Foto: Frøs Herreds Sparekasse

Administrerende direktør Kurt Jensen: “Syd og Sønderjyderne vil have god, personlig betjening.” Foto: Frøs Herreds Sparekasse

Dyrt at samle op efter de store banker

Frøs Herreds Sparekasses ekspansionsstrategi har kostet i 2013: overskuddet før skat er mere end 22 mio. kr. mindre end 2012-resultatet

Af
Fred Jacobsen

Det koster på mange fronter for det regionale pengeinstitut Frøs Herreds Sparekasse at samle de kunder op, som de store banker efterlader sig. Over 22 mio. kr. i overskud i 2013, for at være helt præcis.
Det er nemlig forskellen på de godt 22,5 mio. kr., som sparekassen havde som resultat før skat i 2012, og så de beskedne 289.000 kr. i overskud i det netop offentliggjorte regnskab for 2013.

Store nedskrivninger

Det er to poster, der især springer i øjnene, når man ser resultatopgørelsen: Den ene er nedskrivningerne. De steg. Så er der omkostningerne. De steg også.
Sparekassen, der har hovedsæde i Rødding og i år åbnede sin indtil videre 11. syd- og sønderjyske afdeling i Fredericia, har måttet nedskrive udlån med næsten 22 mio. kr. mere i 2013 end i året før - godt 89 mio. i 2013 mod knap 77 mio i 2012.
“Nedskrivningerne rammer bredt. Vi er mest aktive omkring de små og mellemstore virksomheder. De har det fortsat hårdt her i regionen,” forklarer sparekassens administrationschef Birgit Rodenberg og tilføjer: “Nedskrivningerne er større end forventet.”

Investering i fremtiden

Frøs Herreds Sparekasse brugte sidste år mange flere penge på personale og administration end året før. Omkostningerne er vokset med omkring 12 mio. kr. fra 151 mio. til godt 163 mio. Pengene er brugt til at åbne nye filialer og ansætte nye folk.
“Det anser vi som en investering i fremtiden,” forklarer Birgit Rodenberg.
Det, som Frøs Herreds Sparekasse gerne vil, er at samle de kunder op, som de store banker efterlader, når de lukker filialer og forlader landsdelen. Her går det ganske godt: I løbet af 2013 har sparekassen fået 4333 nye kunder - og mens branchen som sådan har sparet på personalet, har den sønderjyske sparekasse ansat flere, fordi syd- og sønderjyderne ifølge administrerende direktør Kurt Jensen “stemmer imod” en skævvridning af Danmark.
“De vil have, at beslutningerne træffes tæt på dem og ikke i København eller Stockholm, og de vil have god og personlig betjening frem for et callcenter,” siger han i bankens pressemeddelelse.
Garanterne behøver nu ikke at frygte for forrentningen af deres garantibeviser: Der udbetales 13,4 mio kr., selv om man må låne fra tidligere års overskud for at kunne gøre det.

Publiceret 23 January 2014 06:00