Eleverne fra Langhøjskolen fremviser deres to deltagende projekter.

Eleverne fra Langhøjskolen fremviser deres to deltagende projekter.

8.c fra Langhøjskolen til finalefest

Elever imponerer med løsninger på klimaudfordringer

De vandt desværre ikke, var men var i det tætte opløb om de bedste pladser.

Elever fra 8.c Langhøjskolen deltog i torsdags i den store finale i København efter at være gået videre i innovationskonkurrencen ¿Danmarks Design to Improve Life Udfordring¿. Sammen med elever fra hele landet fik de lov til at hilse på uddannelsesminister Morten Østergaard og undervisningsminister Christine Antorini. Formålet med konkurrencen er at inddrage samfundets udfordringer i skolernes undervisning og få eleverne til at arbejde på innovative designs, som kan være med til at løse nogle af disse udfordringer. I år er udfordringen klimatilpasning med særlig fokus på vand. Initiativet er sat i søen af organisationen INDEX: Design to Improve Life® og er et led i regeringens innovationsstrategi fra 2012. Eleverne fra Hvidovre deltog med to forslag: Det ene projekt gik ud på at lave en energipark mellem Hvidovre Rådhus og Hvidovre Hovedbibliotek, mens det andet forslag gik ud på at anlægge grønne tage på rådhuset, som er i stand til at opsamle de stigende mængder nedbør. Stor ros fra ministrene Selv om der kun var plads til én vinder i konkurrencen i København, har elevernes arbejdsindsats haft stor betydning. Under projektforløbet har de fået afprøvet mange faglige kompetencer og lært, hvad det vil sige at arbejde med innovativt design. Elevernes præstationer fik ros af uddannelsesminister Morten Østergaard og undervisningsminister Christine Antorini, der sammen med Danmarksjuryen var med til at afgøre, hvem der skulle vinde konkurrencen og overrakte præmien på 50.000 kroner. - Det er meget inspirerende at opleve elevernes mange kreative og innovative design. Ved at udfordre hinanden har de fundet værdifulde alternative idéer, der kan være med til at løse aktuelle klimarelaterede udfordringer. Samtidig har de fået et indblik i mulighederne for at tilegne sig ny viden og anvende den til at skabe og udvikle løsninger til gavn for samfundet, siger Morten Østergaard. Undervisningsminister Christine Antorini var også imponeret over elevernes opfindsomme projekter. - Det har været meget inspirerende at se alle de kreative og sjove projekter, som eleverne har udformet. Jeg er meget imponeret over det høje niveau, som eleverne har præsteret på. Det kan de godt være stolte af. Finaleprojektet viser tydeligt, at skoleelever og gymnasieelever sagtens kan bidrage med ideer til, hvordan vi løser nogle af de aktuelle klimaudfordringer, vi står over for. Danmarksudfordringen er en god måde at engagere elever og sætte deres kreativitet og faglighed i spil. Den måde at arbejde innovativt på, bliver der bedre mulighed for i den kommende reform af folkeskolen, siger Christine Antorini. Om Danmarksudfordringen Danmarks Design to Improve Life Udfordring er en landsdækkende skolekonkurrence for elever fra 3. klassetrin til og med ungdomsuddannelserne. Projektet er initieret af organisationen INDEX: Design to Improve Life® i samarbejde med de fire ministerier, Lauritzen Fonden og HOFOR. Formålet med konkurrencen er at inddrage eleverne i at løse nogle af Danmarks samfundsmæssige udfordringer. I år er udfordringen klimatilpasning med særligt fokus på vand. Konkurrencen blev første gang afviklet i 2013, og det er hensigten, at det skal være et årligt tilbagevende projekt.


Elever fra hele landet var med i København for at vise deres forslag til konkurrencen.

Elever fra hele landet var med i København for at vise deres forslag til konkurrencen.

Publiceret 28 January 2014 08:00