Elever fra 8.klasse på den tidligere Treldevejens Skole var de første til at prøve det nye undervisningskoncept “våben på Volden”. Det betød blandt andet, at de skulle udregne kanonkuglernes vægt og måle på voldanlæggets dimensioner.

Elever fra 8.klasse på den tidligere Treldevejens Skole var de første til at prøve det nye undervisningskoncept “våben på Volden”. Det betød blandt andet, at de skulle udregne kanonkuglernes vægt og måle på voldanlæggets dimensioner.

Tal-undervisning på volden

Skoleklasser kan lære matematik på voldanlægget

Af
Peter Friis Autzen

Fredericias voldanlæg byder på masser af natur, matematik, historie og trigonometri. Og det kan udnyttes til undervisning.
Naturvejleder Bjarne Christensen har udarbejdet et undervisningsforløb, hvor udskolingselever udfordres på blandt andet matematikforståelsen, mens de bevæger sig rundt på voldanlægget.
Forløbet er netop taget i brug for første gang.
Natur- & Sciensklassen i 8. årgang fra Kirstinebjergskolens afdeling på Havepladsvej (tidligere Treldevejens Skole) var de første til at tage konceptet i brug.
Eleverne skulle blandt andet udregne kanonkuglers vægt, antal og omfang - og derefter afgøre, hvilken af voldens mange slags kanoner, kuglerne passer til. Også en del af anlæggets trigonometri skulle udregnes. Undervejs brugte eleverne både målebånd og mere moderne hjælp som iPads og smartphones.
Konceptet kaldes “Våben på Volden”. Det er udarbejdet i samarbejde med museerne i Fredericia.

null

Publiceret 23 May 2014 05:00