Christian Ilsøe trives godt i rollen som formand for Kignæs Havn, der trods vind i sejlsporten, oplever stabilt medlemskab i den lille havn ved Jægerspris. Foto: BM

Christian Ilsøe trives godt i rollen som formand for Kignæs Havn, der trods vind i sejlsporten, oplever stabilt medlemskab i den lille havn ved Jægerspris. Foto: BM

Carls Havn blev til Kignæs Havn

Kignæs Havn fejrer 50 år den 23.8. Oprindeligt hed den Carls havn opkaldt efter grundlæggeren Carl Poulsen

Af
Af Birgitte Masson

Kignæs Havn fejer 50 års jubilæum den 23. august. Det sker, fordi ildsjæle gennem årene har været drevet af deres passion for sejlads på Roskilde Fjord. Det var også ildsjæle, som for 50 år siden anlagde havnen. Med en lokal gut ved navn Carl Poulsen i spidsen anlagde man en reel havn. Førhen havde der været lidt moleværk, som fiskerne kunne lægge bådene til.
"Oprindeligt gik den under navnet Carls havn, men da man indså, at man måtte anlægge en rigtig havn, så bådene lå mere sikkert, byggede man vestmolen. Man kørte en masse sten ned, og lavede bagefter bolværket,” fortæller formand for Kignæs Havn Christian Ilsøe. Han har netop lagt til kaj i Kignæs efter en smuttur med familien til Hundested.
“20 år senere i 1984 blev østmolen bygget. Det var primært for at udvide kapaciteten. Dengang var det de gyldne tider, hvor mange havde båd.”
Helt sådan er det ikke længere. Ifølge Ilsøe lider sejlsporten i dagens Danmark. Han mener forklaringen skal findes i, at den yngre generation - dvs unge under 40 - ikke har den fornødne tid i dag.
“Det er lettere at tage bilen og bare køre sydpå.”
Alligevel kan Kignæs Havn glæde sig over, at de, som en af de ganske få havne i fjorden, ikke har ledige kajpladser, eller faldende indtægter.
“Jeg tror det hænger sammen med beliggenheden. Vi ligger nord for broen, godt i læ for blæsten. Men når det er sagt, så er der stadig sejlere som ikke ved, at der ligger en reel havn her. Det er synd. Vi vil rigtig gerne have gæstesejlere, for de er jo en indtægt for os.”
Ilsøe spejder ud mod indsejlingen til havnen, hvor en sejlbåd fra Veddelev netop er på vej ind.
“Sidste år havde vi 280 gæster som lagde til i havnen. Vi har en rigtig hyggelig havn, hvor man bla kan låne cykler og derved komme ned i byen, hvor der er indkøbsmuligheder. Vi har slottet, Nordskoven, ishusene og en cafe ved slottet. Vi har rigtig meget at byde på, synes vi.”
Ilsøe har det store smil fremme, når han beskriver Kignæs Havns mange plusser, men han kan ikke skjule sin ærgrelse, når samtalen spores ind på, hvad han kunne ønske sig var anderledes.
“Jeg vil ønske, at Fr.sund Kommune mere ser Kignæs havn som et aktiv til den vedtagne turismestrategi i kommunen. Vi er en havn, der bygger på frivillighed og har derfor ikke de store ressourcer. Som det er nu, får vi blankt nej, uanset hvad vi kommer med af forslag. Jeg kunne godt tænke mig, at Fr.sund Kommune var mere støttende og åbne for initiativer. Jeg kan se i andre havne, at kommunerne dér virker langt mere fleksible end vores. Det er synd.”
Ved jubilæet vil havnens forskellige foreninger være repræsenteret. Der tilbydes ture i havkajak eller optimistjolle. Der vil være sejlads med modelbåde, og på land boder, hvor en af foreningens støtter: Jægerspris Netværk, også vil være repræsenteret.

Publiceret 05 August 2014 09:00