Første skoleår under den nye reform er begyndt. Men ikke alle detaljer og forhold er på plads endnu.

Første skoleår under den nye reform er begyndt. Men ikke alle detaljer og forhold er på plads endnu.

Skolestart uden at være helt reform-klar

Både lærerne og kommunen er lidt nervøse for, hvordan skolestarten med ny reform kommer til at gå

Af
Peter Friis Autzen

“Jeg kan godt forstå, hvis lærerne, forældrene og eleverne er lidt nervøse,” siger Susanne Eilersen (DF).
Hun er formand for Fredericias skolepolitiske udvalg, Børne- og Uddannelsesudvalget.
“Det ville være lyv at sige, at alt kommer til at klappe her fra starten. Der er så meget nyt, at der vil være udfordringer,” siger hun.
Også lærernes lokalformand, Per Breckling fra Fredericia Lærerkreds, er spændt på hvordan det skal gå med skolerne, der i denne uge startede op.
Siden sommerferiens begyndelse er den nye skolereform trådt i kraft. Kommunerne har fået ansvaret for at rulle den ud i en lokal udformning, som er meget forskellig fra kommune til kommune.
Lokalt i Fredericia har politikerne, skolerne og lærerne udarbejdet et fælles forståelses-papir, der løseligt udstikker rammer for, hvordan reformen lokalt skal fungere.
Det betyder blandt andet, at lærerne ikke skal stemple ind og ud, sådan som det ses enkelte andre steder i landet.

Plads til at arbejde

Et af de nye elementer i skolereformen er, at skolelederen kan pålægge lærerne at tilbringe næsten hele arbejdstiden på skolen. Hvis de skal sidde på skolen og rette stile, forberede undervisning og holde møder, har de brug for et skrivebord. Men det kan ganske mange af dem ikke få. I hvert fald ikke fra starten.
“Og det er et problem,” siger Per Breckling.
Susanne Eilersen er enig.
“Vi knokler på, så godt vi kan. Indtil der er oprettet de nødvendige skriveborde, håber vi, at lærerne og skoleledelsen i fællesskab kan finde ud af det,” siger hun.
Kommunen planlægger at etablere arbejdsborde til omkring hver anden lærer.
“Skolelederen kan jo godt tillade lærerne at arbejde hjemme. Og hvis de helst vil det, er der ikke brug for et bord til hver. Efter lidt tid finder vi det rigtige niveau,” siger Susanne Eiilersen.

Lærerformand Per Breckling går positivt - men også konstruktivt kritisk - ind i arbejdet under den nye reform. Foto: Peter Friis Autzen

Lærerformand Per Breckling går positivt - men også konstruktivt kritisk - ind i arbejdet under den nye reform. Foto: Peter Friis Autzen

Dialog og positiv energi

Bådee Per Breckling og Susanne EIlsen mener, at det er nødvendihgt med en positiv dialog mellem alle de involverede parter.
“Hvis forældrene og eleverne er nervøse eller frustrerede, synes jeg, at de skal spørge sig for på skolen, eventuelt hos skolelederen, for at få svar på deres spørgsmål,” siger Per Breckling.
Han forsikrer, at både lærerne og deres forbund går ind i arbejdet med en positiv indstilling.
“Vi skal have det her til at fungere, Og derfor går vi ind i det med en indstilling om at biddrage positivt. Men vi vil stadig påpege fejl og mangler ved den nye reform - Ikke for at være sure, men for at rette fgejlene og få det hele til at køre så godt som muligt. For børnenes skyld, siger han.
Også Susanne Eilersen opfordrer til, at man går ind i det store projekt med et konstruktivt syn på sagen.
“Vi har en aftale om, at vi straks efter efterårsferien tager en runde med skolerne, hvor vi evaluerer og tager pulsen på projektet, så vi kan rette til, hvor det er nødvendigt. Og vi lover, at vi har den politiske vilje til at gribe ind, hvis der er brug for det,” siger hun.

Publiceret 13 August 2014 08:00