Konflikten i stykket er uhyggelig aktuel med krigen i Gaza. Foto: Søren Godtkjær

Konflikten i stykket er uhyggelig aktuel med krigen i Gaza. Foto: Søren Godtkjær

Bare en konflikt - eller?

Møllen laver højaktuel teaterforestilling om spændinger mellem palæstinensere og israelere - og skæbner i et grænseland

Af
Af Carl Skøtt

Hele den faste garde på Teatret Møllen i Haderslev er aktivt med i jubilæumsforestillingen Tilbage til Haifa, og så er der lagt op til endnu en forestilling, der vil blive talt meget om. Også på grund af emnet - menneskeskæbner i et omstridt grænseland og den i særdeleshed aktuelle konflikt, der blodigt raser mellem israelere og palæstinensere.
Vel går den oprindelige historie tilbage til 1968 med tråde tilbage til Israels fødsel og palæstinensiske flygtningestrømme i 1948, men egentlig er den eviggyldig. Der vil altid være strid i grænseområder - med få undtagelser. En af undtagelserne gælder det område, vi selv bor i, men vi skal kun få år tilbage i tiden, før meget var anderledes her med had og mistro til naboer som daglige følgesvende.
I Haifa er og var det meget værre, end det nogensinde har været i vores grænseland. I forestillingen følger vi et palæstinensisk ægtepar, der bliver fordrevet fra Haifa i 1948. Deres seks måneder gamle søn får de midt i ragnarokket ikke med sig. 20 år senere vender de tilbage til deres gamle hus, der nu bebos af en jøde - i øvrigt en flygtning fra Polen!
De finder frem til, at deres søn lever, og at han er blevet adopteret af en jødisk familie - og nu er soldat i den israelske hær. Vi ser konflikt på konflikt!
I Møllens opsætning er alt rammet ind i musik, der er inspireret af både klezmer og den arabiske musiktone. Bag musikken står Møllens huspoet, Rasmus Steenberg. Gitte Kath står for endnu en minimalistisk opsætning, hvor enkle effekter har stor betydning. Faktisk har hun stået for både dramatik, instruktion og scenografi. Den faste garde, Ole Sørensen, Klaus Andersen og Connie Tronbjerg assisteres af gæsteskuespillerne Thomas Jacob Clausen og Uta Motz.
Det kunne så være en opsætning i Haderslev af et lille egnsteater, der tilfældigvis i år har eksisteret i 40 år. Men Møllen er ikke et tilfældigt teater. Det er sin lidenhed til trods et fasttømret led i rygraden af dansk teater. Tilbage til Haifa spiller på Møllen 25.-28. august, er på turné hele september - fra Vollsmose til Toftlund, spilles to gange ved den dansk-tyske børneteaterfestival, i Haderslev 26. september og dagen efter i Flensborg, spilles ved den danske børnefestival for de ældste - stykket er fra 14 år plus - og bearbejdes desuden til skolemateriale.
Tilbage til Haifa får nordisk premiere i Haderslev. Den er bygget over en novelle skrevet af den palæstinensiske forfatter Ghassan Kanafani, der som den første palæstinensiske forfatter ser konflikten fra to sider - altså både fra den palæstinensiske og den israelske side. Han var, fandt Møllens folk tilfældigt ud af, gift med en dansker. Deres søn, Fayez Kanafani, bor i Danmark, og han har været konsulent på forestillingen.
Premieren finder sted 23. august om aftenen. Mellem kl. 11 og 13 samme dag markeres 40 års jubilæet med en reception., og det jubilæum er nok værd at fejre. Møllen er Haderslev Kommunes officielle kulturelle fyrtårn.

Publiceret 18 August 2014 07:00