Her er ”Perle” fotograferet i juli 1973 ude på strækningen ved Hammelev mellem Haderslev og Vojens. (Foto: Gunnar W. Christensen).

Her er ”Perle” fotograferet i juli 1973 ude på strækningen ved Hammelev mellem Haderslev og Vojens. (Foto: Gunnar W. Christensen).

Perle vender hjem

Det kendte lokomotiv, Perle, vender for én dag tilbage

Af
Af Sven Erik Brodersen

Husker du togturen fra Haderslev til Vojens? Det er der sikkert mange der gør endnu. Også selv om det netop i år er 40 år siden DSB indstillede persontrafikken på banen og flyttede den over på gummihjul - til rutebiler.
Hvis du vil genopleve helt præcist, hvordan det var den gang at køre med Haderslev-toget – eller du måske vil opleve nu, hvordan det var, får du chancen lørdag den 30. august. Da vender ”Perle” nemlig tilbage til banen – men kun for en dag. ”Perle” var det kælenavn, det gamle Haderslevtog havde i folkemunde, mens det endnu kørte med passagerer.
”Perle” – i form af den den gang så velkendte MO-vogn er nemlig velvilligt stillet til rådighed for Veteranbanen Haderslev – Vojens lørdag den 30. august af Danmarks Jernbanemuseum, og vil hen over dagen og aftenen køre fem gange fem og tilbage mellem Haderslev og Vojens.
Det sidste persontog over strækningen kørte helt præcist den 4. januar 1974. DSB indstillede pludselig og helt uventet persontrafikken på banen. Det hed sig - i hvert fald officielt - at det kun var midlertidigt. En daværende oliekrise fik skylden. Men da krisen var slut ”glemte” DSB bare at genindføre persontrafikken. Den forblev på gummihjul.
På dagen – lørdag den 30. august kører ”Perle” med følgende afgange: Vojens kl. 10, 12, 15, 17 og 20 og Haderslev kl. 11, 14, 16, 19 og 21.
”Perle” består som nævnt af DSB MO 1846. Akkurat som for 40 år siden. Toget er nu museumsgenstand, og er ejet af jernbanemuseet. Men da der kun er plads til 37 passagerer på hver tur, er det aftalt med VisitHaderslev, at plads i toget kan forudbestilles hos (www.visithaderslev.dk) .
Arrangementet ventes også at tiltrække mange jernbaneentusiaster fra ind- og udland både i toget og fotograferende langs med banen. Det giver nemlig mulighed for at genopleve hverdagen på en statsdrevet sidebane anno 1955-1974.
Efter den seneste lukning af Grindstedbanen og ophøret af trafikken på den tilbageværende stump af banen fra Randers mod Grenå, er der kun ét sted tilbage i Danmark, hvor det er muligt at opleve et rigtigt DSB-sidebanemiljø – og det er på Haderslevbanen, lørdag den 30. august.

Publiceret 18 August 2014 09:15