Sædding Centret skal inden længe gennemgå store forandringer.

Sædding Centret skal inden længe gennemgå store forandringer.

Centret kan blive et samlingssted igen

Internethandlen kan blive en gevinst for Sædding Centret

Af
Rune Weitling

I øjeblikket er der mulighed for at besvare et spørgeskema om, hvordan Sædding Centret i fremtiden skal tage sig ud. I fredags havde 271 personer svaret på spørgeskemaet, men styregruppen bag håber på mindst 400 besvarelser.
“Men det er dejligt at opleve, at folk går så meget op i det. Vi har også modtaget flere mails, hvor folk skriver mere personligt om, hvad de ønsker sig af centret,” fortæller administrerende direktør hos Reteam Group, der står bag den nye masterplan for Sædding Centret, Kathrine Heiberg.
Selv om man afventer endnu flere svar fra spørgeskema undersøgelsen, der kan findes på centrets hjemmeside, så betyder ikke, at man ikke allerede nu har gjort sig nogle tanker om fremtiden for Sædding Centret.

Internethandel ikke dårligt

“For ti år siden skulle alle shoppingcentre helst være så store som muligt. Men sådan er det ikke i dag. I dag kan du handle alt over nettet, og det ser vi faktisk som en fordel for Sædding Centret,” fortæller Kathrine Heiberg og fortsætter:
“Vi bilder os ikke ind, at man i fremtiden skal kunne købe alt i Sædding Centret, men du skal kunne hente det i Sædding Centret. Så det par specielle Levi's bukser i størrelse 34, som du over nettet har købt i USA, skal du kunne afhente i Sædding Centret, og når du så er dernede, så finder du måske bæltet, der lige passer til dine nye bukser, eller du foretager dine andre dagligdagsindkøb, når du alligevel er her.”
Så selv om man i bund og grund kan købe alt over nettet, så er der stadig mange ting, man ikke køber, og det skal man lukrere på i Sædding.
“Det er jo trods alt stadig de færreste, der bestiller en enkelt liter mælk på nettet. Det henter man fysisk, fordi vi også gerne vil mødes med andre og indgå i nogle sociale relationer. I et godt lokalt indkøbscenter mødes man med andre face to face og får en snak, og det tilgodeser nogle andre behov end blot det at gøre sine indkøb. Derfor vil vi aldrig købe alt over nettet, og i den sammenhæng tror vi på, at Sædding Centret har en lys fremtid,” siger Kathrine Heiberg.

I internationale hænder

Reteam Group har samlet en række af verdens bedste retail designere og detailhandels arkitekter, der nu kigger på, hvordan Sædding Centrets fremtid skal tage sig ud. De har alle været i centret ad flere omgange, men sidder nu i blandt andet Montreal og tænker store tanker. Så Sædding Centret er med andre ord kommet i internationale hænder.
“Det handler om, at vi ud fra svarene og vores analyser skal gentænke centret. Folk forventer i dag, at et shoppingcenter er en markedsplads med en vis standard. Oplever man et stort flot center i sin ferie, kommer man ikke hjem og forventer det samme i Sædding, men man forventer en vis standard. Og det lever centret ikke op til. Det er slidt, halvtomt og har ikke fået den nødvendige vedligeholdelse over årene for at sige det lige ud,” siger Kathrine Heiberg og tilføjer:
“Med svarene vil vi kunne finde nogle farver og former til centret, som afspejler befolkningen i Sædding. Derudover vil vi have en klar idé om, hvilke butikker, der skal ind i centret, for at det igen kan blomstre. Og endeligt ved vi, at forbrugerne her er loyale og sætter stor pris på kvalitet og tryghed. Det er folk med fødderne solidt plantet på jorden, og det skal afspejles i Sædding Centret,” siger Kathrine Heiberg.

Publiceret 21 August 2014 11:45