Cpr-numre flyver i vinden

Endnu inden alle borgere er beordret til at være i digital kontakt med offentlige myndigheder, har systemet lidt et alvorligt havari. Slående eksempler er hentet i Haderslev, hvor jobcentret har sendt personfølsomme oplysninger om flere til uvedkommende.

Og det bliver meget værre.

Her følger fortsættelsen til en historie, jeg berettede om forleden:

Den, der ikke fik den digitale post, der var tiltænkt hende, fik i stedet en digital post, der var tiltænkt en tredje.

Den, hvis personfølsomme oplysninger som cpr-nummer fejlagtigt blev givet til, kalder jeg U. Den, der skulle have haft oplysningerne kalder jeg P. Og hvad har så P oplevet?

Jo, hun fik ikke de oplysninger, der var tiltænkt hende, men i stedet personfølsomme oplysninger om F - og så begynder det at blive alvorligt.

F har nemlig tidligere været udsat for identitetstyveri. Og det alene på grund af misbrug af et cpr-nummer. Det betyder ikke blot teoretisk, men reelt, at jobcentret i Haderslev med efterhånden umanerlig mange fejlsendinger af personfølsomme oplysninger, fremmer muligheden for identitetstyveri.

F oplevede nemlig misbrug af sit cpr-nummer. En fyr oprettede via hendes cpr-nummer en konto hos et olieselskab og købte olie i hendes navn. Heldigvis hentede hun gratis advokathjælp på biblioteket, og der blev hun rådet fra at betale. Det drejede sig om 15.000 kr.

Straks kom en ny advokat efter hende, og han truede med kongens foged, hvis hun ikke betalte - og også med, at hun ville komme for retten.

Det nye råd fra den gratis advokathjælp lød på, at hun fra firmaet gerne ville se den underskrift, de havde på, at F havde oprettet en konto - og så døde sagen!

Pointen er, at det omsiggribende sløseri, der nu opleves på jobcentret i Haderslev, reelt fremmer risikoen for identitetstyveri. Cpr-numrene flyver nemlig i vinden.

Det bliver meget værre efter 1. november.

Havkatten Calle

Publiceret 25 August 2014 07:00