Elevernes færdigheder til kompetencer, der kan udfoldes via det tværfaglige og innovative arbejde, siger Søren Peter Dalby Andersen

Elevernes færdigheder til kompetencer, der kan udfoldes via det tværfaglige og innovative arbejde, siger Søren Peter Dalby Andersen

”Elever af Ellehammer” - endnu en succes

For tredje år i træk har skoleelever i Hvidovre givet innovative bud på lokale virksomheders problemstillinger

Hvidovre Hospital, Katzenmark, Gaia Solar og BIOFOS har endnu engang - til gensidig glæde og inspiration - samarbejdet med Hvidovres skoler om projektet “Elever af Ellehammer”.

Projektet er for elever i 5. til 9. klasse, og det går ud på at lade eleverne hjælpe lokale virksomheder med at løse problemstillinger fra virkeligheden. Det skal dels gøre undervisningen mere interessant og udfordrende for eleverne og give dem blik for, hvordan redskaberne fra undervisningen kan bruges i praksis.

I år havde eleverne af Ellehammer to udfordringer, de kunne arbejde på. Den ene udfordring gik ud på, at eleverne skulle lave en informationskampagne om at undgå at skylle hår, vatpinde, bind, kondomer og andre større ting ud i toilettet. I den anden udfordring skulle eleverne lave en regnvandsløsning, hvor vandet efter regnskyl ikke ender i kloakkerne. Arbejdet med virkelige problemstillinger gav eleverne større motivation:

- Det er mere relevant, interessant og aktuelt, når man ved, at vores arbejde har en virkelig modtager. Man får en følelse af at være med til at ændre lokalmiljøet, fortæller eleverne Victoria, Denise og Katrine.

Og lærerne kan godt mærke elevernes motivation, når de får lov til at arbejde med at udvikle og arbejde kreativt med deres idéer:

- Eleverne kan godt lide at arbejde med problemstillinger, som har direkte forbindelse til virkeligheden. Vi oplever, at de bliver meget motiverede af de innovative undervisningsmetoder, fortæller 9. årgangs lærerteam på Dansborgskolen, som består af Ida Marie Silvert, Ida Smedegaard, Claus Dam og Janne Hjort.

<p class="mrub">Faglighed sættes i spil med virkeligheden</p>

- I mine øjne er vinderne alle de elever, som har arbejdet med en reel og virkelig problemstilling. Det gør undervisningen både aktuel og relevant for eleverne, og de får samtidig gjort sig nogle konkrete erfaringer, hvor deres faglighed sættes i spil med virkeligheden. Samspillet mellem en konkret problemstilling og elevernes faglighed omdanner elevernes færdigheder til kompetencer, der kan udfoldes via det tværfaglige og innovative arbejde, siger Søren Peter Dalby Andersen, som er konsulent i Hvidovre Kommune og lærer på Langhøjskolen - og initiativtager til Elever af Ellehammer.

Borgmester Helle Adelborg synes, det er en god mulighed for eleverne at arbejde sammen med lokale virksomheder:

- “Elever af Ellehammer” er et spændende projekt, som fremmer elevernes lyst til at lære. Det giver eleverne en unik indsigt i erhvervslivet, som de kan tage med sig videre og bruge i deres senere uddannelse og erhvervsliv.

Søren Peter Dalby Andersen har en blog på folkeskolen.dk, hvor han blandt andet fortæller om, hvordan skolerne i Hvidovre arbejder med innovation og naturvidenskab.

Publiceret 30 March 2015 07:00