Huset i oprindelige farver. Med sit anderledes udtryk fik huset i 1951 stor opmærksomhed, og folk kom langvejsfra for at se nyskabelsen.

Huset i oprindelige farver. Med sit anderledes udtryk fik huset i 1951 stor opmærksomhed, og folk kom langvejsfra for at se nyskabelsen.

Hollywood i Hvidovre

Det markante hus med de blå altaner på hjørnet af Hvidovrevej og Svendebjergvej skiller sig ud fra de mange parcelhuse og blokbebyggelser i mursten eller beton, som ellers kendetegner Hvidovre. Bygningen fik i 1951 en pris for at være nytænkende i både form og funktion.

Af
Af: Sanne Bartkowiak

kommunikationsmedarbejder på Forstadsmuseet

Oprindeligt blev etageejendommen på hjørnet af Svendebjergvej og Hvidovrevej døbt Svendebjerghus, men fik hurtigt tilnavnet “Hollywoodhuset”. Med sin markerede modernisme sender huset en klar besked om, at teknologisk fremskridt og kunstnerisk sans sagtens kan kombineres med en social bevidsthed.

<p class="mrub">Et godt sted at bo for børn og voksne</p>

Arkitekterne Mogens Jacobsen og Alex Poulsen var i deres arbejde inspireret af tidens internationale tendenser og søgte derfor at medtænke kollektive elementer i deres byggeri. De skabte Hollywoodhuset for det almene boligselskab Hvidovrebo i 1950 og var især nyskabende med idéen om, at beboerne skulle kunne komme gennem bygningen via den gennemgående trappeopgang – så børnene ikke behøvede at gå rundt om blokken for at komme ud på græsplænen. Det var ikke set før i moderne boligbyggeri. Husets flade tagprofil sendte i 1950 et klart signal til Hvidovre om, at nye tider var på vej. Ikke kun i nye materialer, men også med nye former og funktioner, skulle fremtidens byggeri udføres. De 22 lejligheder blev derfor opført forskudt i forhold til hinanden, hvilket sikrede et godt lysindfald i alle lejligheder og gav et rytmisk spil i facaderne.

Mogens Jacobsen og Alex Poulsen arbejdede i deres senere projekter videre med nogle af idéerne fra Hollywoodhuset, bl.a. i den nyeste del af Carlsro-bebyggelsen i Rødovre. Her stod de for 309 etageboliger og 21 butikker opført i 1957-58. Oprindeligt tænkte arkitekterne en række kollektive fællestilbud med i byggeriet - bl.a. en spiseordning til delvis erstatning af familiens individuelle daglige madlavning, reception med håndkøbsudsalg, kiosk, beboerhotel og vuggestue. Fællesfunktionerne påkaldte sig i datiden stor opmærksomhed som et socialpolitisk eksperiment. I dag eksisterer hovedparten af de kollektive tilbud ikke længere. Arkitektparret Jacobsen og Poulsen har også tegnet Panoptikonbygningen på Vesterbro, der er hovedsæde for Arbejdernes Landsbank opført i 1952.

<p class="mrub">Nye farver og en plads i Bjarne Reuter-novelle</p>

Ved opførelsen blev Hollywoodhuset udstyret med okkergule og røde altaner, og dørene til opgangene var malet støvet grøn. Inspirationen til jordfarverne fik arkitekterne fra frisen på Thorvaldsens Museum i København. Det vakte en del ærgrelse, da huset i 1980’erne, i forbindelse med en renovering, fik sine nuværende farver med hvide facader og skarpt blå altaner. Efterhånden har de nye farver fået deres egen værdighed, og huset fremstår i dag stilrent med en tiltalende og indbydende enkelhed - uden dog at være påtrængende. Huset er desuden positivt italesat af Bjarne Reuter i novellesamlingen “Halvvejen til Raphael”, hvor hovedpersonen ugentligt cykler fra Mørkhøj til Hvidovre, fordi han er draget af “huset med de blå altaner”:

“Det var altanerne, som påkaldte sig opmærksomheden. De mennesketomme altaner med deres koboltblå farve. Her var et element af rendezvous, han ikke kunne afvise, endsige forklare. (...)Når han gjorde holdt på cykelstien og stod de traditionelle fem minutter foran bebyggelsen, fyldtes han ikke med vemod, længslen, uro eller glæde. Han tømtes. For tanker, hukommelse, historie og refleksion. Der var altid denne stilhed hævet over trafikstøjen, som var henvist til det perifere. En stilhed og en renselse, et element af eufori”.

I et interview fra 2011 spurgte Hvidovre Lokalhistoriske Selskab Bjarne Reuter om hans forhold til Hvidovre og Hollywoodhuset: “Kører man sydpå ad Hvidovrevej, passerer man huset med de blå altaner, som altid har tiltrukket mig på grund af dets stille mondænitet, der stikker en smule af fra resten af omgivelserne. Jeg forstår godt, at man har givet det navnet Hollywood”.

Læg mærke til huset, næste gang du kører forbi på Hvidovrevej - måske mærker du også, som manden i novellen, husets tiltrækningskraft og fornemmelsen af ro?

Publiceret 30 March 2015 07:00