Mikkel Lex Nissen, (th.) og Steffan Dall er begge 21 år. De har skabt ideen om at leje Legosæt ud. Foto: Jørgen Høg

Mikkel Lex Nissen, (th.) og Steffan Dall er begge 21 år. De har skabt ideen om at leje Legosæt ud. Foto: Jørgen Høg

Legetøj er lejetøj

To unge fyre fra Aarhus tror på deres nye koncept med at leje Lego-klodser ud

Af
Iværksætterportræt Af Jørgen Høg

Hvorfor købe et sæt Lego-klodser, når man lige så godt kan leje et og opfylde børnenes spontane lyst til at lege her og nu, uden at det skal koste en mindre formue?
Mikkel Lex Nissen og Steffan Dall er i færd med at udvikle et udlejningskoncept, der bygger på tidens trend med deleøkonomi, som man ser det f.eks. med samkørselssuccesen GoMore.
Mantraet for de to 21-årige iværksættere er, at Lego er en menneskeret, og derfor har de begge investeret hele deres børneopsparing på tilsammen 70.000 kr. og købt 200 Lego-sæt, som skal lejes ud til kunder for eksempelvis en måned ad gangen.
“Børn skal have adgang til nyt og spændende legetøj på lige fod med de uendelige strømme af nye YouTube-videoer og iPad-underholdning,” mener de to unge iværksættere.
Målet for i år er at få 80-100 kunder til konceptet Lej & Leg, der i første omgang går ud på at udleje Legosæt til børnefamilier i Aarhus Kommune. De to barndomsvenner fra Haderslev vil gøre op med, at nyt og spændende legetøj skal være en dyr affære.
”Det er ikke nødvendigvis legetøjet, børn gerne vil have. Men den gode og kreative leg i selv,” siger Steffan Dall.
”Vi vil gerne sikre, at det bliver ved med at være interessant for børn at være kreative og bygge noget nyt i stedet for, at onlinevideoer og -spil skubber den sunde leg væk, når legetøjet bliver gammelt og uinteressant,” uddyber Steffan Dall.

Drømmene i behold

De to unge fyre har drømmene i behold. For et halvt år siden begyndte de at eksperimentere med en hjemmeside, og de købte Lego på tilbud i Kvickly i Aabyhøj og fyldte en Picanto op med klodser. Der var 30 pct. rabat, og Mikkels mor arbejdede i Kvickly i Vojens, og det gav yderligere 10 pct., så da købte de 25 sæt.
Næste skridt var at kontakte selveste Lego-koncernen i Billund, men i første omgang turde de ikke rigtigt gå til bekendelse med deres idé.
“Vi var i tvivl om, hvordan Lego ville reagere, og vi startede med at sige, at vi bare ville undersøge muligheden for at købe noget Lego, men vi vidste ikke helt, hvad vi ville med det endnu,” fortæller Mikkel Lex Nissen.
Til sidst gik de til bekendelse og sagde, at de gerne ville leje Lego ud i Aarhus, og man havde allerede en håndfuld kunder.
De endte med at kontakte Area Manager, North, Jakob Lauge Jakobsen, og han svarede blot på en mail: “Ring til mig på mandag!!”.
De var spændte på, om de blev fejet af bordet, men koncernen havde ikke noget imod det.
“I bliver de første, der lejer Lego ud i Danmark,” lød svaret, og som regulær B2B-kunde kunne de to unge iværksættere købe for 50.000 kr. Lego. Til nettopris.

Vil selv - kan selv

Nu sidder de så i en lejlighed i det nordlige Aarhus med stuen fyldt med Legosæt og fortsætter med at udvikle på salgskonceptet, på markedsføringen, på selve ideen om at leje legetøj ud.
“Vi tror på, at Lego-ånden består, og at vi bygger videre på tidens trend om at deles om tingene,” siger Mikkel Lex Nissen, der håber på, at folk får indbygget i deres månedsbudget f.eks. 150 kr. til fitness, 100 kr. til film og 150 kr. til legetøj.
“Den tendens, tror jeg, er rigtig stærk i forhold til vores koncept. Deleøkonomien overlever; det er ikke kun, fordi det skal være billigt, vi mener helt bestemt også, at selve oplevelsen ved at leje et sæt er bedre,” siger Mikkel og tilføjer, at vejen imod succes går gennem ens egen hænder, og de har med vilje ikke opsøgt hverken iværksætterrådgivere eller it-konsulenter til at opbygge deres forretning og hjemmeside.
“Vi har hele tiden været bevidste om, at vi vil prøve at gøre det så meget selv som muligt. Vi har altid arbejdet sammen, også på handelsskolen. Vi tror på egne evner, men tror også, at vi kommer længst ved at begå fejlene selv. Hvis vi skal skabe noget her i Aarhus, skal det være i kraft af vores egne skøre ideer.”

Klodser i sæben

Én af ideerne er at putte Lego-klodser ned i sæbedispensere og dele dem ud i børnehaver, en anden er et samarbejde med en bagerkæde, så når forældre kommer og henter en kagemand, modtager de samtidig et gavekort på 14 dages gratis medlemsskab af lej&leg, så de på den måde prøver at sprede budskabet. En tredje idé er lej-og-lege-manden – et kostume i blå, røde og gule Legofarver, der skal vække opsigt, når de promoverer konceptet på Strøget i Aarhus.
En fjerde er at cykle ud med sættene til kunderne.
“Det handler om at finde en anden måde at gøre tingene på. Den største udfordring er at kommunikere vores koncept uden det store budget. Vi skal skabe noget uafhængig af kritik, uafhængigt af, hvad markedet virkelig forventer,” siger Steffan, og Mikkel supplerer:
“Vi vil gerne være iværksættere, fordi det kunne være fedt at være med til at skabe noget, som er ens eget, så man ikke bare kommer ud i en stor virksomhed. Vi får hele tiden at vide på handelshøjskolen, at man skal ud i en stor virksomhed, og så skal du blive et nummer i flokken. Vi vil bare gerne skabe en anderledes oplevelse med at lege med legetøj.”

Tror på succes

Begge tror de fuldt og fast på, at projektet bliver en succes, som de med tiden kommer til at kunne leve af.
“Det kommer vi til. Absolut. Nu skal vi bevise, at vi kan skabe et cashflow. Målet for i år er at opnå 100 kunder og på den måde tiltrække investorer. Målet for i år er også at blive klogere på, hvad vores kunder foretrækker af vores Legosæt. Hvor lang tid ønsker de at have sættene ad gangen osv.”
Det værste, der kan ske, er, at de kommer i en række medier og opnår en masse omtale, og så der alligevel ikke sker noget i en lang periode.
De 200 sæt skal i omløb blandt 80-100 kunder. Gerne i løbet af et år til halvandet.
“Så vil vi få et fornuftigt cashflow, og så er det ikke hensigtsmæssigt, at vi har vores lager stående i stue og står og vasker klodserne nede i kælderen. Næste level er et rigtigt kontor med hylder til varerne og orden på tingene. Det glæder vi os til.”













































































































































































Fakta
Mikkel Lex Nissen
21 år
Studerer på 4. semester på Handelshøjskolen i Aarhus

Steffan Dall
21 år
Overvejer en uddannelse som designteknolog

web: lejogleg.dk

“Vi tror på, at Lego-ånden består, og at vi bygger videre på tidens trend om at deles om tingene
Mikkel Lex Nissen, iværksætter

“Vi vil gerne være iværksættere, fordi det kunne være fedt at være med til at skabe noget, som er ens eget, så man ikke bare kommer ud i en stor virksomhed.
Mikkel Lex Nissen, iværksætter

Nu skal vi bevise, at vi kan skabe et cashflow. Målet for i år er at opnå 100 kunder og på den måde tiltrække investorer.
Steffan Dall, iværksætter

Publiceret 18 May 2015 10:00