Sønderborg Sommer Revy trækker hvert år mange turister til byen. Her ses årets revyhold sammen med instruktør Per Pallesen. Foto: Mikkel Hansen

Sønderborg Sommer Revy trækker hvert år mange turister til byen. Her ses årets revyhold sammen med instruktør Per Pallesen. Foto: Mikkel Hansen

Revy giver gode grin - og vækst i byen

Sønderborg Sommerrevy trækker hvert år tusindevis af turister til byen

Af
Mikkel Hansen

Sønderborg Sommer Revy er ikke bare leveringsdygtig i latter.
Der er også gode dollargrin på menuen. Revyen skaber nemlig økonomisk vækst i lokalområdet.
Ingen kender den præcise økonomiske betydning af revyen, men den største effekt mærker man hos Comwell Sønderborg.
Hotellet ligger i samme bygning som teatersalen, hvor revyen spiller, og hotellet står også for revyspisning.
“Det er et enormt plus for området, at vi har revyen,” siger hoteldirektør Helle Miang fra Comwell Sønderborg.
En typisk revysæson medfører cirka 2.000 ekstra overnatninger på hotellet.

Ansætter 30 tjenere

“Alle vores weekender i juni er for længst udsolgt. Vi har ofte gæster, der booker til næste år, inden de forlader hotellet. Når vi har udsolgt, henviser vi gæster til andre hoteller. Det bliver typisk til 200 overnatninger. Dertil kommer alle dem, der booker direkte hos andre hoteller,” siger Helle Miang, der også fortæller, at gæsterne gerne bliver lidt længere i byen:
“Mange gør en tur ud af det og bestiller to overnatninger, så de kan opleve nogle af de andre ting, som Sønderborg har at byde på. Nogle tager på udflugt og andre shopper.”
Udover de mange overnattende gæster, har hotellet også travlt med bespise revygæsterne.
Hvert år vælger cirka 14.000 gæster at spise på hotellet inden revyen. Der ansættes 30 tjenere til at betjene de mange gæster.

Mange nyder godt af revy

Revyen i sig selv skaber også arbejdspladser. I spilleperioden beskæftiger revyen 14 medarbejdere. Det er bl.a. skuespillere, musikere, teknikere og billetsælgere.
Derudover arbejder yderligere 11 medarbejdere på revyen i perioden op til premieren. Det er bl.a. syerskere og teknikere.
Også resten af byen mærker revy-effekten:
“Jeg ved, at mange nyder godt af vores revyer. Adskillige omkringliggende restauranter har revymenuer med garanti for, at manden serveres i så god tid, at man ikke kommer for sent til revyen. Det havde de nok ikke gjort, hvis der ikke var et behov. Dertil kommer, at mange gæster efter revyen lige skal have en drink. Der er helt sikkert mange restauranter og caféer, der nyder godt af revyen, og det har jeg ikke det mindste imod,” fortæller revydirektør Leif Maibom.
Han kan også fortælle, at det ikke kun er hoteller, der nyder godt af revygæsterne.
“Jeg talte for et par år siden med forpagteren af campingpladsen, der fortalte, at flere campister vælger Sønderborg som destination på grund af revyen. Jeg har også hørt fra butiksejere, at de får besøg af turister, der er her på grund af revyen. Det er vældigt godt, at vi kan supplerer hinanden.”

Plads til forbedring

Revydirektøren mener, at der er et godt samarbejde mellem de mange aktører i Sønderborg, men der er plads til forbedring.
“Jeg kunne godt ønske, at vi arbejdede endnu tættere sammen. Vi kunne lave nogle oplevelsespakker med billetter og rabatter til aktiviteter og spisesteder. Det er også ærgerligt, at vi ikke har en velfungerende Sønderborg-portal på nettet, hvor turisterne kan få et overblik over alle aktiviteter. Det ville måske også forhindre, at arrangementer bliver lagt oven i hinanden,” siger Leif Maibom og understeger behovet for samarbejde:
“Nogle af os er måske konkurrenter, men vi er også kollegaer. Hvis vi arbejder sammen kan vi gøre Sønderborg til et mekka for underholdning. Her kan du jo komme til revy, koncert med Tom Jones, i oplevelsespark og meget andet,” siger Leif Maibom, der umiddelbart ikke burde have det store behov for at trække flere gæster til Sønderborg. Stort set alle revybilletter bliver nemlig revet væk hvert år.
“Men så forlænger vi bare revyens spilletid med flere forestillinger.”

Publiceret 21 May 2015 08:30