Sektionsleder i Køge Kommunes Borgerservice, Michael Haagensen. (Pressefoto).

Sektionsleder i Køge Kommunes Borgerservice, Michael Haagensen. (Pressefoto).

Seks procent har ikke læst deres digitale post

KØGE: Ca. 2.500 borgere i Køge Kommune kan have fået vigtige beskeder fra kommunen, Jobcenteret, sygehuset eller andre offentlige steder, som de ikke har fået læst.
En netop offentliggjort statistik fra Digitaliseringsstyrelsen viser nemlig, at 6 procent af Køge Kommunes borgere inden for det sidste halve år ikke har logget sig ind i deres digitale postkasse på enten www.borger.dk eller i www.e-Boks.
De 6 procent omfatter også de borgere, der har givet en pårørende eller anden person læseadgang til deres digitale post. Tendensen i Køge Kommune er den samme i resten af landet.

Unge er dårligst – ældre er bedst

Det er især de unge borgere i alderen 15-24, der ikke læser deres digitale post. Det kan skyldes, at de på forhånd ved, hvad der er sendt til dem, f.eks. en lønseddel. Men værre er det, hvis der er tale om vigtig post med en tidsfrist, de skal reagere på, for så kan det få alvorlige konsekvenser at lukke øjnene for den digitale post.
De ældre mellem 55 og 84 år – er modsat de unge - en af de grupper, der er bedst til at åbne deres digitale post fra kommunen og andre offentlige steder. Mange ældre kigger således til deres post et par gange om ugen.

Få direkte besked når der er ny post

Det er dog ikke nødvendigt at logge sig ind på borger.dk eller i e-boks for at tjekke, om der er kommet post. Man kan oplyse sit mobilnummer eller e-mailadresse, når man er logget ind i Digital Post. Næste gang der er ny post, vil man automatisk få en sms eller en e-mail.
Køge Kommune har ikke mulighed for at komme i kontakt med de borgere, der gemmer sig bag statistikken fra Digitaliseringsstyrelsen.
Derfor lyder opfordringen fra sektionsleder i Køge Kommunes Borgerservice, Michael Haagensen:
- Er du forældre til en ung, så spørg ham eller hende, hvordan det går med at få læst den digitale post. Har du en nabo eller en pårørende, som kan have vanskeligheder med det digitale, så fortæl, at man kan få hjælp enten hos os i Borgerservice eller på det lokale bibliotek. Og endelig er det fortsat muligt at anmode om at blive fritaget fra Digital Post og få den bragt med posten i en kuvert, siger Michael Haagensen.
pm

Digital Post

* Den 1. november 2014 blev det obligatorisk for de, der kan, at modtage post fra det offentlige digitalt.

* Antallet af borgere i Køge Kommune, der er tilmeldt Digital Post, ligger stabilt på 89,9 %, og er således fortsat over landsgennemsnittet på 88,8 %.

* Fra 1. november 2014 til slutningen af april 2015 har Køge Kommune udsendt ca. 46.000 digitale breve og dermed sparet ca. 233.000 kr. i porto.

Publiceret 22 May 2015 14:00