Børnehavebørnene har fået gode oplevelser med læsningen.

Børnehavebørnene har fået gode oplevelser med læsningen.

At læse med små børn - to faggrupper mødes

Børnene i fire af Hvidovres daginstitutioner går en spændende bog-sommer i møde. Personalet i fire institutioner har sammen med børnebiblioteket på HvidovreBibliotekerne deltaget i et spændende litteraturforløb. Sammen har de dykket ned i spændende billedbøger, med det mål at blive klogere på, hvordan man kan bruge billedbøgerne i det daglige pædagogiske arbejde sammen med børnene.

Fire aftener i skumringstimen i foråret 2015, blev fire børnehaver og vuggestuers pædagogiske personale sat i stævne for at høre en børnebibliotekar fortælle om gode billedbøger for børn i alderen 0-6 år. Der blev talt om alt lige fra klassiske billedbøger til det mere eksperimenterende. Spørgelysten var stor både før, under og efter oplægget. Pædagogerne var nysgerrige på, hvorfor netop disse bøger var valgt, og hvordan man konkret kan arbejde med dem i det daglige pædagogiske arbejde.
Med dette forløb ønsker HvidovreBibliotekerne at inspirere det pædagogiske personale til at læse mere med børnene. De har fået nye ideer til læsningen med de helt små børn fra 0- 6 år. Den gode børnelitteratur for de små er blevet formidlet til de voksne ude i institutionerne via booktalks, hvor børnebibliotekaren har fortalt om hver enkelt bog. Pædagogerne har fået forslag til, hvordan billed- og pegebøger kan anvendes i det daglige pædagogiske arbejde. Læselysten hos både børn og voksne er i fokus- der skal læses mere i både dybden og bredden af god børnelitteratur.

To faggrupper kommer i spil

- Forløbet er berigende for både bibliotekar og pædagoger, idet deres fagligheder udnyttes til gavn for børnenes læsning. De to faggrupper har nemlig forskellige tilgange til læsning med førskolebørn. Tilgange som begge er funderet i faglige overvejelser og begge berettigede, siger børnebibliotekar Lone Skovgaard, som også er igangsætteren af forløbet.
Lone Skovgaard fortæller videre at en af projektets bøger er Mats Letens ”Finn Herman”, der handler om en kvinde, der går tur med sin krokodille Finn Herman, som sluger alle han møder - både dyr og mennesker. Han lægger sig til sidst til at sove i et opslag, der fylder fire sider. Han er blevet kæmpestor af alt, hvad han har spist.
I dialogen med det pædagogiske personale, kommer de faglige forskelligheder til udtryk - til glæde for begge parter. Bibliotekarer formidler bøger, alt efter hvem der skal læse dem og udvælger gode billedbøger og giver dem et kvalitetsstempel. Pædagogernes viden om, hvordan det enkelte barn på en spændende kan lære billed og tekst at kende og sætte dem ind i ny sammenhænge er en anden måde at formidle billedbøgerne.
En pædagog - Tine i børneinstitutionen Kirsebærhuset som har deltaget i forløbet - fortæller om, hvordan hun har flere inspirerende måder at formidle indholdet af Finn Hermann på. - Børnene danner en lang kæde for at vise, hvor stor dragen Finn Herman er, da han har spist alt på hans vej. Børnene lærer på en kropslig måde noget omkring størrelsesforhold, idet de kropsligt erfarer, hvor stor Finn Herman er, siger Tine. Børnene i kæden får alle en rolle, da de er en af figurerne i bogen. Tanken er at engagere børnene ved, at de selv bliver en aktiv del af historien ved at være en af figurerne i bogen. Børnene lytter også mere intenst efter når bogen læses op, fordi de ved, at de skal spille en af figurerne efter oplæsningen.
Ved at arbejde tværfagligt med litteraturen på denne måde, får børnene en bagage af bøger, som de kan bruge fremover. Bøgerne giver dem gode oplevelser og vigtige refleksioner om komplekse begreber som størrelse, liv, død, venskab m.m. men bidrager også til at det enkelte barn får lyst til at lære at læse ved skolestart. En vigtig faktor i forbindelse med læseparathed.
Børnene skal møde god børnelitteratur mange forskellige steder - både i hjemmet, institutionerne og på biblioteket. Børnene får mulighed for at blive bedre læsere, og de får adgang til store og gode oplevelser mange år fremover.
Som afslutning på forløbet har børnenes forældre på vegne af deres barn kunne stemme på nettet på den bog, de synes bedst om. “Den store numsebog” af Majbrith Andersen har fået flest stemmer, da numsen i mange små tableauxer i bogen fasciner børnene. Vinderen blev et barn i børneinstitutionen Kirsebærhuset.

Publiceret 27 May 2015 08:00