Petersen og Legarth ser på togskinner

Jesper Petersen (S) og Mike Legarth (K) besigtiger i dag sporarbejde mellem Vojens og Vamdrup

Af
pra

Jesper Petersen (S) besøger fredag BaneDanmarks arbejde på strækningen. Han vil høre om fremdriften i anlægsarbejdet og samtidig sætte fokus på behovet for at få to spor helt til grænsen.
Også de konservatives finansordfører, Mike Legarth, har anlæg af to spor mellem Tinglev-Padborg som mærkesag. Han deltager også i den tværpolitiske besigtigelse af sporarbejdet.
”Jeg mener, vi skal have to spor helt til grænsen. Det bør vi som lokale folketingsmedlemmer arbejde sammen om på tværs af partierne efter folketingsvalget. Det vil jeg gøre mit til, hvis jeg bliver valgt igen," siger Jesper Petersen. Han har selv prøvet at være i førerhuset på et af DB Schenkers godstog og set problemerne fra førersædet i et godstog.
Netop nu er skinnerne ved at blive lagt til et nyt jernbanespor mellem Vojens og Vamdrup. Når det er lagt færdig i august bliver rejsetiden kortere i Sønderjylland, og der bliver mere kapacitet til godstogene, der fragter varer ud og ind af Danmark. Men trods denne udbygning af skinnenettet, vil der fortsat kun være ét spor mellem Tinglev og Padborg.
”Dobbeltspor hele vejen til grænsen vil skabe forbedringer af togdriften her og nu og gøre det muligt at flytte mere gods fra motorvej til skinner. Det er jo godt for miljøet og mindsker trængslen på motorvejene. Men perspektivet rækker videre. Næste etape af de kommende danske superlyntog bør være fra Kolding til Hamburg. Også derfor skal der anlægges to spor helt til grænsen," siger Jesper Petersen.
”Det er rigtig vigtigt, at der nu bliver to spor mellem Vojens og Vamdrup. Men det er alt for sårbart, når der fortsat er en strækning til grænsen med kun ét spor. Flere gange de sidste år har der været nedbrud, der betyder, at godstransporten bliver lukket af og passagerne må over i busser. Hvis togdriften skal blive hurtigere og mere stabil, og hvis vi gerne vil flytte noget godstransport fra motorvejen over på skinner, så kræver det fortsatte investeringer i jernbanen," siger han.

Publiceret 29 May 2015 06:30