Hos Vejle Yachh Service laver man, og det er især Jens, også robåde i træ eller glasfiber.

Hos Vejle Yachh Service laver man, og det er især Jens, også robåde i træ eller glasfiber.

Vejle er stadig dragernes by

Dragen er kapsejladsbådenes fuldblod. Hos Vejle Yacht Service udvikles, bygges, vedligeholdes og repareres dragerne

Vejle er en havneby med direkte adgang til en af Danmarks længste fjorde. Men Vejle Yacht Service holder nu ikke til på havnen, men lige bag et kæmpe frysehus ud til motorvejen. Det gør det nemmere at fragte bådene til og fra. Herinde drejer alt sig om både. Her bygges robåde til roklubber, og som noget nyt bygges OK Joller. Men først og fremmest er nichen over dem alle, dragerne.
“Drager er vi specialister i, også de ældre af slagsen, og det er en god niche for os. Kunderne ved, hvor vi er, og hvad vi står for. De ønsker de bedste til at vedligeholde og reparere dem, og de ved, at vi er de bedste til det,” forklarer Jens, der er bådebygger hos Vejle Yacht Service.
Vejle har en lang historik med at bygge de smukke og fornemme drager, for i mange år byggede og reparerede Børresens Bådebyggeri på havnen i Vejle de ni meter lange både, som også kongelige ofte sejler kapsejlads i. Bådebygger Thomas Egeskov havde dog i 2006 startet egen produktion af Drager. Først sammen med Peter Johansen og efterfølgende selv.
“Jeg er udlært hos Børresen i starten af 90'erne og har været selvstændig i 15 år. Vejle Yacht Services Drage er helt igennem vores egen med vores egne idéer. Vores kunder er fra et stort område. Lige nu er vi ved at renovere en engelsk drage fra 1963 og en tysk fra 1964. Vi startede med de store renoveringer tilbage i 2004, og de første vi renoverede er stadigvæk nogle af verdens bedste drager. Til Gold Cup i 2014 vandt vores både de sidste tre ud af seks sejladser og de tre både er alle fra 60'erne og renoveret hos os igennem de sidste 15 år. Det er fantastisk at renovere en gammel båd, der i de rigtige hænder kan bide skeer med de nye,” siger Thomas Egeskov.

Robåde

Men dragerne er ikke eneste både, man i bogstaveligste forstand har hænderne i.
De syv mand i virksomheden udvider stille og roligt kompetenceområderne. Man sætter, nå ja, flere både i søen.
“For nogle år siden var der en roklub på Sjælland, hvis klubhus brændte, og klubben mistede dens robåde. Klubben manglede derfor akut nogle nye, og en af værftets svende, Jens, havde erfaring med at bygge robåde. Så vi fik opgaven, og det viste sig, at vi er både gode og hurtige til at bygge robåde i både træ og glasfiber, så det er blevet til 22 robåde på tre år. Navnlig vores robåd i glasfiber er et spændende nyt produkt, hvor det er lykkedes os at lave en båd, der er lige så hurtig som de noget dyrere og mere vedligeholdelsestunge træbåde. Til syvende og sidst handler det jo at komme ud at sejle for roerne og ikke at pudse og lakere. Vi forventer os meget af de nye modeller. Desuden er vi ved at bygge de første tre OK Joller, som nogle af vores trofaste kunder har bestilt. Vi bygger dem i træ, og vi glæder os til at se hvorledes de modtages,” siger Thomas Egeskov.
Jo, Vejle er stadig en bådebygger-by. Også selvom bådene ikke længere bygges ved havnen.
Fakta:
@Fakta Brod Weekend3:Dragen er en ni meter lang sejlbåd, der blev designet af den norske sejler, Johan Anker. Han var tidligere olympisk mester i sejlads og byggede den første drage i 1928. I perioden fra 1948 og frem til 1972 var den smukke kapsejladsbåd på det olympiske program. De olympiske både var for hovedpartens vedkommende bygget af Børresen i Vejle samt Pedersen & Thuesen i Bramdrupdam.
Danmark har vundet en enkelt olympisk guldmedalje i dragen og to sølv medaljer. Herudover en række verdens-, europamesterskaber og Gold Cups, hvilket gør Danmark til den førende dragenation igennem tiden.

Bo er i gang med renovere en af de gamle dragebåde.

Bo er i gang med renovere en af de gamle dragebåde.

Publiceret 29 May 2015 09:00