Kodak var førende på et muliti-milliardmarked for filmruller. I dag ved ingen skolebørn, hvad det her billede forestiller

Kodak var førende på et muliti-milliardmarked for filmruller. I dag ved ingen skolebørn, hvad det her billede forestiller

Har du også kunder i en digital fremtid?

Af
Af Steffen Damborg

digital direktør.

Nokia, Kodak og Blockbuster. Disse tre glorværdige firmaer har mindst én ting til fælles. De var alle markedsledere i deres respektive brancher, indtil ny teknologi gjorde dem ligegyldige. Den digitale udvikling gjorde sit indtog, og de kom ikke med på vognen i tide. Apple og Samsung åd Nokias marked. Digitale kameraer leveret af blandt andre Canon og Sony gjorde filmrulle-producenterne overflødige. Blockbuster tabte til streaming-tjenersterne med Netflix i spidsen.
Omskiftelige forbrugsmønstre
Vi er i en omskiftelig verden, hvor ny teknologi vender op og ned på forbrugernes vaner og købsmønstre. Detail-, taxa-, hotel- og avisbranchen er alle eksempler på århundreder gamle forretningsmodeller, der udfordres af henholdsvis nethandel, taxa- og hotel-aps og nye digitale medier. Og det kommer ikke til at gå over foreløbigt. Sat på spidsen, så kan man sige, at det kommer aldrig til at gå så langsomt, som det gør nu.
Nogle virksomheder klarer sig dog glimrende i denne nye digitale virkelighed. De virksomheder har mindst to ting til fælles: For det første er de innovative. For det andet har de indarbejdet de nye digitale muligheder i deres forretningsmodel. Netflix levede oprindeligt af at udleje videofilm pr. postordre. Den del af virksomheden eksisterer ikke mere. Men overskuddet fra den forretningsmodel blev investeret i at udvikle en streamingtjeneste, der i dag er dominerende på verdensmarkedet. Apple byggede oprindeligt personlige computere. Den grundlæggende tanke var, at det måtte være muligt at bygge en computer som almindelige mennesker kunne både bruge og have råd til. Oprindeligt var der hverken tænkt på iPads, iPhones, iTunes eller Appstore. Disse produkter og tjenester udgør i dag det sofistikerede og meget profitable økosystem, som Apple består af.
En bæredygtig strategi er et krav
Som virksomhedsleder skal man udvise rettidig omhu. Et af verdens førende konsulenthuse, McKinsey er klar i mælet. Uden en bæredygtig strategi og langsigtet planlægning af virksomhedens udvikling udmøntet i handlingsplaner, mål og succeskriterier, så kan ingen virksomhed vide sig sikker i en verden under hastig forandring.
Hvordan har din virksomhed det? Kan du klare dig på fremtidens marked? Hvilke behov løser du for dine kunder? Kan disse behov løses smartere, bedre eller billigere med ny teknologi? Det er spørgsmål, som kan være første skridt i retning af tryktest af din virksomheds langsigtede levedygtighed.
Service og tilgængelighed tæller
Verdens største medie-virksomhed, Google har ingen journalister ansat. Verdens største værelsesudlejer, AirBnB ejer ingen hoteller eller boligejendomme. Det er tankevækkende. I en digitaliseret verden er det ikke det grundlæggende produkt, der giver den konkurrencemæssige fordel. Det er servicen omkring det, tilgængeligheden og convenience, der ser ud til at tælle. Dertil kommer nye teknologier, der med tiden vil gøre el-biler, solceller, mobilt internet, Internet of things og genmanipulation hver-mands-eje.
Du kan hente Mckinseys gratis rapport om nye teknologier, der vil ændre vilkårene for at drive forretning i de kommende år, og konsulenthusets anbefalinger på denne webadresse http://www.mckinsey.com/insights/business_technology/disruptive_technologies eller scanne QR-koden.

God fornøjelse.

Publiceret 31 May 2015 12:00