Blanke rudelister er standard på Highline, og de indrammer og understreger det nye stramme design på 8. generation af VW Passat. Totalt er der solgt 22 mio. Passater siden introduktionen i 1973. Fotos: Jens Høy

Blanke rudelister er standard på Highline, og de indrammer og understreger det nye stramme design på 8. generation af VW Passat. Totalt er der solgt 22 mio. Passater siden introduktionen i 1973. Fotos: Jens Høy

Motor:

Flot samspil af motor og automatgear

VW Passat er som skabt til automatgear og dieselmotor. Versionen med 150 hk er fin

Af
Af Jens Høy

Hov, er det den nye…?, lyder spørgsmålet, da jeg parkerer ved Netto og ejeren af Passaten ved siden af stopper et halvt sekund, inden han sætter sig ind i en Passat i samme farve, men af den udgåede model.

Jo, det kan være svært at se, at den nye vitterlig er helt ny, men når de to biler holder side ved side, er det trods alt let at se, at den nye lige har fået lidt flere skarpe detaljer. Det klæder i den grad VW Passat, der ser frisk, skarp og dynamisk ud, takket være små ændringer i den ellers grundlæggende noble formgivning.

Nu ligner Passat med et kæmpe udvalg af motorer den vinder, som bilen er. Som altid hos VW er basismodellen om end ikke skrabet, så dog lidt tynd i betrækket og en Passat nærmest tigger og beder om noget mere udstyr, men heldigvis er testbilen i højeste trin, Highline. Det betyder en kabine, der matcher den dynamiske formgivning, og det indre er da også i Highline ualmindeligt lækkert.

Som businessbil er sæderne en uhyre vigtig detalje, og her disker Passat i Highline op med faste stole, endog meget faste, men de støtter rigtigt fint på lange ture, og siddefladen er tilpas lang, og den yderste del kan i øvrigt forlænges, så man sidder perfekt med støtte under lårene.

Bilens centrale skærm er nem at bladre menuer i, men at den danske importør ikke vil ofre penge på danske tekster er stadig en gåde, ikke mindst fordi skærmen rummer en mængde information eksempelvis om, hvordan man sparer på brændstoffet osv. Er man ikke helt skrap til engelsk, tysk, spansk eller måske polsk, så kan man selvfølgelig vælge norsk eller svensk, mens dansk ikke er en mulighed. Importøren arbejder dog på en løsning, lover man.

Kræfter nok

Testbilens 150 hestes 2,0-liters dieselmotor er en mellemmodel, og den er fuldt tilstrækkelig til en Passat med hele familien bænket og bagage oveni. Kan man nøjes med mindre effekt, leveres bilen også med 1,6-liters diesel/120 hk og 7-trins DSG-gearkasse, og den er nok rigelig for de fleste.
Samspillet med start-stop funktionen er millimeter-præcist, og når man fjerner foden fra bremsen, starter motoren diskret uden rystelser og med et let dap på speederen tager bilen gassen og accelererer harmonisk op med tidlige stort set umærkelige gearskift. Det hele sker med en overlegen ubesværet funktion, som mange af konkurrenterne med automatgear kunne lære af.
Mere dynamik bag rattet
Mens de udvendige former blot antyder en forsigtig, men dog dynamisk udvikling af formgivningen, er der sket langt mere med bilens dynamik på vejen. Det afslører sig første gang, du drejer lidt hurtigt ind i en kurve, for tidligere generationers understyrende tendens med en tung forende er afløst af en bedre balance takket være en motor, der er rykket lidt tilbage og en foraksel, der er skubbet lidt fremad. Tak for det VW, for nu kører Passat så dynamisk nobelt som den ser ud.

650 liter og helt regulært i formen. Passat sluger det meste, og den nye tager 47 liter mere end den gamle.

650 liter og helt regulært i formen. Passat sluger det meste, og den nye tager 47 liter mere end den gamle.

Skærmen taler endnu ikke dansk hos VW. Det kommer midt på sommeren, lover importøren.

Skærmen taler endnu ikke dansk hos VW. Det kommer midt på sommeren, lover importøren.

Kabinen i Highline er lækker.

Kabinen i Highline er lækker.

Publiceret 31 May 2015 06:15