Formand Knud Erik Rasmussen skyder på, at det endnu varer et par år, før E Kleinbahn er oppe at køre.

Formand Knud Erik Rasmussen skyder på, at det endnu varer et par år, før E Kleinbahn er oppe at køre.

E Kleinbahn kører ikke på skinner endnu

Et punkt på den ambitiøse Masterplan for Handel og Turisme er E Kleinbahn, men den lader vente på sig

Man har nu fået en ny Masterplan for Handel og Turisme i Sønderborg Kommune. I den kan man finde bud på, hvordan Sønderborg-området kan blive en attraktiv turist- og handelsattraktion. Faktisk så attraktiv, at området skal op på en 2. plads i hele Danmark efter hovedstadsområdet, som sidder på en tung og sandsynligvis ganske uopnåelig 1. plads.
For at opnå dette ambitiøse mål har man i masterplanen arbejdet på både de store linjer og overordnede strategier, som alle aktører kan vende sig mod og drage inspiration fra, og man har fremført mange af de konkrete tiltag på handel- og turismeområdet, der er i kommunen på nuværende tidspunkt. Dette for at give et overblik over alle de spændende initiativer, der er i gang, og som kan friste turister og handlende til både by og land i kommunen.

Ikke ny i gårde

Et af de tiltag er E Kleinbahn. Det er bestemt ikke et af de nyeste projekter at finde i masterplanen. Faktisk startede arbejdet med den nuværende E Kleinbahn i 2003, og det er tanken at genetablere en nedlagt togbane fra 1800- og 1900-tallet, som tyskerne i sin tid byggede på Als. Så helt ny i gårde er tiltaget altså ikke, men det har potentiale og hjerteblod i sig. Det kræver det også, for det er et stort arbejde at bygge en togbane helt fra bunden af, men går vi tilbage til første spadestik i 1897, var der forløbet 16 år, siden forhandlingerne om banen blev påbegyndt, så E Kleinbahn kan da stadig nå at tage første spadestik, inden der er gået 16 år.
Jernbanen ligger der ikke endnu, men man arbejder hårdt på at sikre, at man i fremtiden kan tage en tur fra Universe ved stationen Elsmark, som er den ene endestation til Nordborg Station, som er den anden endestation.

Et billede af den kommende station placeret midt på et kort over banen og lokalområdet.

Et billede af den kommende station placeret midt på et kort over banen og lokalområdet.

Gæster er velkommen

Arbejdet foregår i den nedlagte Østerlund Kro ved Nordborg, og her tager foreningen med formand Knud Skov Rasmussen i front gerne imod gæster og nysgerrige sjæle hver tirsdag, så man kan se, hvordan det daglige arbejde med et så stort projekt foregår.
I kroen og arbejdsværkstederne finder man tegninger over, hvor banen skal gå, når den engang står færdig, og hvordan de to endestationer skal se ud, hvor en af dem skal være en forkortet version af Zar Nicolai II's banegård i Haapsulu Estland. Man kan se gamle togvogne, som bliver sat i stand efter datidens design og masser af maskiner, som foreningen ofte har købt billigt eller fået gratis fra lokale firmaer og privatpersoner, som ikke længere skal bruge dem samt en række engagerede pensionister, som bruger deres fritid på at bringe historien frem til nutiden.

Lange udsigter

Der er dog stadig lange udsigter til en togbane på Nordals, for selvom ruten er lagt, og man har tænkt over, hvordan togvognene skal se ud, er frivillig arbejdskraft og engagement ikke nok. Økonomien skal også hænge sammen, og det gør den ikke helt for øjeblikket.
"Arbejdet med at sikre, at E Kleinbahn bliver til noget, forsætter, og derfor forsætter arbejdet med at skaffe det økonomiske fundament selvfølgelig også. Vi møder heldigvis stor opbakning fra både borgere, politikere og det lokale erhvervsliv, så det viser os, at vi har gang i det rigtige. Og så kommer pengene forhåbentlig også," fortæller Knud Skov Rasmssen, formand for foreningen bag E Kleinbahn.

Politisk støtte

Og der er politisk støtte – E Kleinbahn har længe nydt opbakning fra politisk side, og også formand for Erhvervsudvalget Ole Wandahl Stenshøj bakker op om, at E Kleinbahn hører til på Als – og i Masterplanen.
"Det er en imponerede idé, sådan at bringe en gammel togbane til live igen. Jeg kan uden tvivl se, hvordan både lokale borgere og turister ville nyde turen rundt på Nordals og mærke historiens vingesus. Det bliver spændende at se, hvordan det projekt kan spille ind overfor de tre styrkepositioner, som masterplanen fremhæver, at Sønderborg har. Det er mad, natur og historie. Umiddelbart ser jeg potentiale i, at E Kleinbahn kan bruge alle tre til i deres udformning af projektet," siger Ole Wandal Stenshøj.
"Det er derfor masterplanen er sådan et godt værktøj, for det udstikker en fælles retning til de mange forskellige initiativer, vi har her i kommunen, og det tror jeg helt sikkert, at E Kleinbahn kan bruge til noget," slutter han.

Endnu et par år

Når turen engang er klar – Knud Skov Rasmussen skyder på, at det er et par år ude i fremtiden – kan man for 50 kroner tur/retur køre på enten 1. eller 2. klasse på den 5 km lange strækning. Der vil være to trinbræt, hvor der planlægges, at man kan købe frugt eller gå en tur i skoven for at give oplevelser undervejs på turen. Men kan man ikke vente så længe med at stifte bekendtskab med E Kleinbahn, dens fornemme historie og den måske største samling af litteratur om tog af nogen forening, har foreningen åbent for gæster hver tirsdag året rundt, og foreningen tager gerne imod op til 40 gæster til rundvisning og foredrag.
Adressen er Østerlundhus, Oksbølvej 15 i 6430 Nordborg.

Publiceret 01 August 2015 09:00