Billedet viser tydeligt at bevægelse kan integreres i undervisningen. Det må bruges til omtale af arrangementet, hvis DGI akkrediteres som fotograf. (Privat arkivfoto).

Billedet viser tydeligt at bevægelse kan integreres i undervisningen. Det må bruges til omtale af arrangementet, hvis DGI akkrediteres som fotograf. (Privat arkivfoto).

Hedelyskolen styrker formen til et nyt skoleår

GREVE: De ca. 700 elever på Hedelyskolen i Greve kan se frem til et skoleår med høj puls, idræt og sved på panden. Sammen med DGI skal først skolen og til september dens SFO arbejde målrettet på at blive certificeret som DGI Profilskole, hvor idræt, leg og bevægelse bliver en naturlig del af skoledagen.
Et nyt skoleår står for døren, men allerede den 4. august går personalet på Hedelyskolen i gang med at blive uddannet til at få pulsen op hos både dem selv og eleverne. Det sker, når de begynder på de første to af seks moduler i forløbet.
- I løbet af det næste skoleår skal lærere og pædagoger igennem forskellige opgaver og forløb, der styrker dem til at være gode rollemodeller for børn og unge. Det betyder, at de voksne også selv skal være hoppe, springe og løbe, ellers oplever man ikke, hvor rart det er at bevæge sig. DGI Profilskoler samarbejder også med familie og idrætsforeninger, og sætter dermed nye standarder for fysisk aktivitet på tværs af skole-, familie- og foreningsliv, siger Charlotte Bruus Dalsgaard, der er projektleder hos DGI.

Find glæden og begejstring

DGI Profilskoler er et landsdækkende koncept, der er udviklet i samarbejde med DGI og Dansk Skoleidræt. Målet er at gøre idræt, leg og bevægelse til en naturlig del af skoledagen, skolereformen stiller krav om 45 minutters bevægelse om dagen. Både skolen og SFO'en skal igennem en række moduler, der sikrer kvalitet og struktur, mens de får pulsen op.
- Vi ved fra forskning, at fysisk aktivitet fremmer læring, også som en integreret del af undervisningen. Men det skal ikke bare være koldbøtter, hvis læringen skal fremmes bedst, skal den fysiske aktivitet være udfordrende, varieret og indebære succesoplevelser. Det er netop det, vi arbejder med i forløbet, så alle bliver i stand til at omsætte teori til praksis, siger Charlotte Bruus Dalsgaard, der er projektleder hos DGI.
Den 4. august gennemføres de første to af seks moduler for skolens personale. Det bliver med en blanding af teori og praksis, hvor også pulsen kommer op. De øvrige fire moduler bliver afviklet i løbet af det næste skoleår.
SFO'en starter op med dens eget forløb i september. Journalister er velkomne til at følge med den 4. august fra kl. 9.00 til kl. 15.30 på Hedelyskolen, Dønnergårds Alle 30 i Greve.
pm

Publiceret 01 August 2015 13:45