Af Kristina Young

Af Kristina Young

Åben bog og anerkendelse virker

Videnskabelige undersøgelser viser, at patienter, der har været udsat for fejlbehandling bedre kan leve med situationen, hvis personalet anerkender, at de har lavet en fejl. Det er et princip som formentlig også kan overføres til andre situationer, hvor mennesker bliver udsat for fejl eller dårlig behandling. Desværre er det ikke et princip der altid bruges - og i nogle brancher er fraværret større end i andre, men det er en anden snak. Uanset hvad kommer, man ikke uden om, at det må være nemmere at leve med f.eks. en fugt- og vandskadet bolig, hvis man bliver mødt med anerkendelse, forståelse og ikke mindst en klar melding om, at der er blevet begået fejl - hvis det altså er det der er sagen. Dermed siger jeg ikke, at der med sikkerhed er begået fejl under tagrenoveringen af den første blok i Boligselskabet Friheden. Taget er gammelt, utæt og fyldt med vand, og jeg har ingen forudsætninger for at vurdere arbejdet. Set fra et beboerperspektiv kan der imidlertid ikke være tvivl om, at noget bestemt kunne have været gjort bedre, når man står med drivvåde vægge og udsigt til en ganske lang periode, hvor lejligheden skal tørre. Min pointe er derfor, at det alt andet lige ville være rart at få et klart svar fra dem, der rent faktisk ved noget om arbejdet. KAB har de sidste uger været relativt åbne med information, lidt anderledes ser det dog ud fra bygherrens side, hvor den eneste melding til Hvidovre Avis lød "der ikke er nogen historie i det". Det er mildt sagt en dårlig kommunikationsstrategi at vælge, når det helt indlysende er en historie, at 21 boliger i blokken igennem den sidste måneds tid har fået vandskader under tagrenoveringen.

Publiceret 15 September 2015 08:00