To generationer i familievirksomheden Aaskov, der fejrer 50 års jubilæum i år. Fra venstre: Anette Aaskov, Grethe Aaskov, Svend-Erik Aaskov og Dorte Aaskov. Jubilæet bliver fejret mede kunderne i butikken i Nørregade, som kan glæde sig til masser af gode jubilæumstilbud.

To generationer i familievirksomheden Aaskov, der fejrer 50 års jubilæum i år. Fra venstre: Anette Aaskov, Grethe Aaskov, Svend-Erik Aaskov og Dorte Aaskov. Jubilæet bliver fejret mede kunderne i butikken i Nørregade, som kan glæde sig til masser af gode jubilæumstilbud.

JUBILÆUM:

50 år med stilsikker vækst

Den familieejede modetøjskæde Aaskov fejrer 50 års jubilæum og kan se tilbage på et halvt århundrede med bund solid vækst

Af
pra

Det burde egentlig ikke kunne lade sig gøre. Som markedet for modetøj er i dag, ville de fleste eksperter sige, at her er man enten en stor, prisbillig og international kæde, eller også er man en lille designerbutik i den dyrere ende af spektret. Men familievirksomheden Aaskov er ingen af delene. Her satser man på kvalitet til fornuftige priser og har, trods finanskrise og de store kæders indtog, haft vækst gennem et halvt århundrede.
“Selv om vi havde et par svinkeærinder i 80'erne, har vi holdt fokus på vores kernekompetence, nemlig modetøj til kvinder over 40. Og det, sammen med vores holdning til service, er nok kernen i succesen,” siger Svend-Erik Aaskov, der sammen med hustruen, Grethe Aaskov, grundlagde kæden, som i dag tæller 11 butikker i Jylland og på Fyn.

Forældrene pressede på

Det var egentlig det unge ægtepars forældre, der i 1965 blev ved med at presse på. Der var et ledigt og godt beliggende butikslokale i Arnum tæt ved Gram, og det mente forældrene var helt perfekt til de unge mennesker.
“Så vi sprang ud i det og åbnede en dametøjsbutik med både stangtøj, stof og sytilbehør. Man kan grine lidt ad det i dag, for det lyder helt Matador-agtigt, og det var det også. Men sådan var den slags butikker jo dengang, hvor mange stadig syede en del tøj selv,” fortæller Grethe Aaskov.
Hverken Grethe eller Svend-Erik Aaskov ligner 50-års jubilarer. Begge er de slanke, elegante og ulasteligt klædte mennesker med en væver energi og et øje på hver en krog i butikken. Men sandheden er, at de begge er over 70, og at deres to døtre, Anette og Dorte Aaskov for en del år siden overtog den daglige ledelse af kæden. Holde sig helt væk kan de to grundlæggere dog ikke, så begge er ofte at finde bag disken.
“Det er jo vores liv,” siger Grethe Aaskov.
Det har også været døtrenes liv helt fra fødslen. I 1967 kom den første udvidelse, da ægteparret Aaskov åbnede butik nummer to i Gram. Den havde Grethe Aaskov ansvaret for i en årrække, og da børnene kom til, var det her, de tilbragte deres fritid.
“Og når vi kom hjem, føg det jo hen over middagsbordet med diskussioner om nye kollektioner og spændende muligheder. Ofte var der også repræsentanter hos os, for det var dengang, hvor man havde tid til at invitere på middag. Så vi fik det ind med modermælken og var ikke ret gamle, før vi begyndte at blande os i diskussionerne,” husker Anette Aaskov.

Vi bliver yngre

Både Anette og Dorte Aaskov er uddannet i branchen og havde en lang karriere i både ind- og udland bag sig, da de vendte hjem for at overtage ansvaret for Aaskov-kæden. Under deres lederskab har kæden åbnet seks nye butikker, den seneste i Aalborg, og har samtidig været igennem en lettere foryngelseskur.
“Vores kernemålgruppe er stadig kvinder over 40, men man kan faktisk ikke længere kategorisere kvinder på den måde. Vi kvinder klæder os ikke længere efter vores alder, men i langt højere grad efter vores type – og samtidig er de fleste af os jo også ungdommelige af sind langt op i alderen. Så vi har fået et bredere udvalg, som også passer til yngre kvinder,” forklarer Dorte Aaskov.

Skiller sig ud på service

Både Anette og Dorte Aaskov er enige med deres forældre i, at det skarpe fokus på målgruppe og kvalitet er, hvad der fortsat driver succesen. Det samme gælder holdningen til service – en holdning, der i dag i højere grad får kæden til at skille sig ud.
“I gamle dage var det naturligt, at ekspedienten huskede dig fra gang til gang og holdt døren, når du gik ud. I dag er vi blevet langt mere uformelle overfor hinanden, og det har også ændret holdningen til service i detailbranchen. Men det ændrer ikke ved, at service betyder rigtig meget for os. Vores kunder skal ganske enkelt have en god oplevelse, når de er i vores butikker,” siger Anette Aaskov.
Netop derfor bruger de to søstre megen tid og stor omhu på at udvælge de helt rigtige medarbejdere til de enkelte butikker.
“Det er helt centralt for os, at vi har så gode medarbejdere, som vi har, og at de deler vores værdier og vores holdning til service. De skal hurtigt kunne se hvilken type, kunden er, og finde det rigtige tøj frem. De skal have en god hukommelse og kunne genkende kunderne, når de kommer igen – og forhåbentlig igen og igen,” forklarer Dorte Aaskov.

Publiceret 15 September 2015 07:00