Efterskolerne kan bidrage til unges dannelse, mener undervisningsministeren. (polfoto)

Efterskolerne kan bidrage til unges dannelse, mener undervisningsministeren. (polfoto)

Efterskolernes styrke er at skabe fællesskaber

Der skal mere fokus på dannelse i folkeskolen, og inspirationen kan sagtens hentes hos efterskolerne, mener undervisningsministeren

I et interview med bladet Efterskolen siger undervisningsminister Ellen Trane Nørby, at dannelse er vigtig for kunne begå sig fællesskaber.
”Der skal fortsat være fokus på faglighed i skolen, men det kan ikke stå alene. Der er andre vigtige kompetencer end de faglige. Det er også vigtigt at have kompetence og dannelse for at kunne begå sig i samfundet og i forhold til andre mennesker. For at kunne trives er det også vigtigt at have sociale relationer,” siger Ellen Trane Nørby og henviser til efterskolernes arbejde på at skabe fællesskaber.

Vigtige relationer

”Har eleverne ikke lært dannelsesdelen, når de starter på efterskole, så lærer de det i hvert fald hurtigt. En efterskole kan simpelthen ikke fungere, hvis ikke alle respekterer hinanden. Jeg tror, at nogle af de principper, som er bærende for efterskolefællesskabet, med fordel kan tænkes mere ind i vores øvrige uddannelser,” siger Ellen Trane Nørby.
Ministeren mener, at manglende trivsel i skolen ofte hænger sammen med mangel på sociale relationer og venskaber.
”Børn og unge har brug for, at det er sjovt at gå i skole, og at de oplever, at de er del af et fællesskab, for ellers når vi heller ikke de faglige målsætninger. Jeg kan se, at den sociale del fungerer godt på efterskolerne. Mange elever siger jo lige frem, at de i løbet af det ene år har fået venskaber for livet.«

Publiceret 20 September 2015 08:00