Linjer på den nye Opel Karl er stramme og nærmest underspillede.

Linjer på den nye Opel Karl er stramme og nærmest underspillede.

En frisk mellemvare i mikroklassen

Opel Karl har en fin motor og mange kvaliteter i mikroklassen, men tilfører ikke nyt

Af
Af Jens Overgaard

Er Opels helt nye bud på en mikrobil bedre end klassedukse som VW Up, Kia Picanto og Hyundai i10?

Det spørgsmål meldte sig, da det tyske mærke lancerede mikrobilen, Karl. Svaret er nej. Karl gør det bedre på flere områder, men som pakke stikker den ikke af. Det står klart efter nogle dage i selskab med en Karl Enjoy til 99.999 kr., som er mellemmodellen i programmet, der starter fra 80.000 kr.

Karl ligger allerede højt på salgslisten, men lanceres på et tidspunkt, hvor stadig flere er kommet over begejstringen for mikrobiler og går en klasse op.

Den koreansk byggede lille Opel er født helstøbt på en ny platform, der også bruges til Chevrolet Spark på andre markeder, og hvor alle modeller har fem døre, rigtige dørhåndtag hele vejen rundt og rigtige nedrullelige bagruder frem for klapvinduer. Med en længde på 3,68 meter er Karl da også 14 centimeter længere end Up, men akselafstanden er 3,5 cm kortere.

Solid fremtoning

Umiddelbart virker Karl med sin solide fremtoning, brede og velstøttende sæder samt solide Opel-greb og kontakter mest af alt som en nedskaleret minibil frem for en billig mikrosag. Interiørplasten er dog knaldhård som i en entreprenørmaskine.

Du sidder forholdsvist højt bag rattet og kan gribe i et gearskifte og styretøj, som er nogle af de mest præcise og velafstemte i klassen. Rattet kan dog som de andre i klassen, kun stilles op/ned og ikke frem og tilbage. En smartphone kan kobles til med Intellilink, der har syv tommers touchskærm til ekstra 5.000 kr. fra januar.

Foran er der fint med plads, mens bagsædepassagerne lige kan klemme benene ind. Her er vi på niveau med Hyundai i10. Mens den billigste version kun har seler til fire, med mulighed for at tilkøbe den sidste, følger der fem autoriserede pladser med i de andre modeller. Det holder dog ikke i praksis. Vi havde svært ved selv at klemme tre mindre børn ind.

Nogle kan måske lide den hårde undervogn, men den er unuanceret og det er et problem i en klasse, hvor akselafstanden stiller krav om en vis komfort. Her var det en fornøjelse at sætte sig ind i den mere komfortable faceliftede Kia Picanto, vi havde til test i de samme dage.

Chokolade-siden i Karl er den nye trecylindrede 1,0-liters benzinmotor på 75 hk, der har et moment på 95 Nm ved 4.000 omdrejninger og på papiret klarer 23,3 km/l.

Det er samme motor, der i Adam og Corsa har flere vitaminer med turbo balanceaksler og direkte indsprøjtning.

Opel har fået skruet en rigtig god mikrobil sammen med Karl. Den hører til blandt de bedste, og er langt bedre en Aygo-trillingerne.

Opel har fået skruet en rigtig god mikrobil sammen med Karl. Den hører til blandt de bedste, og er langt bedre en Aygo-trillingerne.

Ekstra kraftoverskud

Den har tilstrækkeligt med kræfter til at kunne flette og overhale uden at lyde anstrengt, men er ingen racer. Og så er den pakket rigtig godt ind. Her er ingen resonans og kun svag pludren fra de tre ben, hvis du lytter efter i tomgang. Støjdæmpningen er den bedste i klassen.
Bagagerummet er med sine 205 liter 50 liter under klasseduksen. Karl har heller ikke som Up automatisk nødbremse, men kollisionsadvarsel ved alle hastigheder.
På bundlinjen står Karl som en gedigen mikrobil, som er en smule mere forfinet end de andre. Men som ikke byder på afgørende nyt.





Opel Karl Enjoy
Pris: 99.999 kr.
Forbrug: 23,3 km/l
CO2 per km: 99 gram
Grøn ejerafgift: 310 kr. halvårligt
Motor: Trecylindret benzinmotor på 1,0 liter.
Ydelse: 75 hk
Moment: 95 Nm/4.500 omdr.
Topfart: 170 km/t.
0-100 km/t: 13,9 sek.

Den nye spiller i mikroklassen opleves gedigen med solide greb, plasten er dog hård

Den nye spiller i mikroklassen opleves gedigen med solide greb, plasten er dog hård

Publiceret 01 November 2015 14:00