Brandingekspert Nikolaj Stagis, Stagis A/S. Foto: PR

Brandingekspert Nikolaj Stagis, Stagis A/S. Foto: PR

Ekspert:

Fredericia er ret anonym, men I er på vej

Fredericia er ikke særlig kendt i resten af Danmark. Men det er ved at ændre sig

Af
Peter Friis Autzen

Det tager mange år at ændre fortællingen om en by. Så når folk i resten af Danmark ikke har nogen klar fornemmelse af, hvad Fredericia og fredericianerne er, er der kun én ting at gøre: At gøre noget ved det. Og at gøre mere ved det. Og at blive ved.
Brandingekspert Nikolaj Stagis fra København kender ikke selv ret meget til Fredericia. Heller ikke selvom han er vokset op på Fyn.
“Og sådan tror jeg, at de fleste har det med Fredericia: De kender ikke så meget til byen. Den skiller sig ikke rigtigt ud,” siger Nikolaj Stagis.
Han har ikke gennemført nogen egentlig undersøgelse af danskernes opfattelse af Fredericia. Så hans udtalelser er primært båret af hans egen fornemmelse og professionelle opmærksomhed på byers branding og markedsføring.

Fremgangen er i gang

I dag er det Nikolaj Stagis' fornemmelse, at ikke mange udenfor lokalområdet skænker Fredericia mange tanker.
“Men det er ingen dødssynd at være en by blandt mange. Sådan har de fleste byer det. Det betyder ikke andet, end at der er et stort potentiale at arbejde med,” siger Nikolaj Stagis.
Der er dog ting, der allerede er ved at ændre omverdenens fornemmelse for Fredericia, vurderer han.
“For eksempel Musicalakademiet. Det er et sted, der er enormt vigtig for de, der interesserer sig for musicals og måske overvejer at søge i den retning uddannelsesmæssigt. Men stedet bidrager også til andres tanker om Fredericia. Måske ikke så meget endnu, men det er begyndt,” siger Nikolaj Stagis og tilføjer:
“Akademiet har jo været i gang i mange år, og er først nu så småt begyndt at påvirke den samlede fortælling om Fredericia. Dét siger noget om, hvor lang tid det tager.”
Fredericia Teater dukker også op i Nikolaj Stagis' Fredericia-fornemmelse, så snart navnet og Shubudia-musicalen nævnes for ham.
“Der har Fredericia jo virkelig noget, der kan betyde noget og skabe omtale om kendskab til byen,” siger han.

Broer og voldanlæg

Fredericias voldanlæg er efter Nikolaj Stagis' vurdering måsle nok kendt af mange mennesker. Men det bidrager ikke til folks fornemmelse af, om Fredericia er en driftig, levende eller kreativ by.
Til gengæld er Bridgewalking-projektet mere brugbart i den sammenhæng.
“At to byer i fællesskab bruger broen på den måde til at skabe en oplevelse, bliver bemærket. Og hvis ellers det indrettes sådan, at gæsternes oplevelse på broen knyttes sammen med deres oplevelse af byerne, kan det på sigt bidrage til fortællingen om Fredericia,” siger han.
Samlet vurderer Nikolaj Stagis, at Fredericia og fredericianerne så småt er ved at ændre omverdenens syn på os.
“I har et godt udgangspunkt. Og I har nogle fyrtårne, der kan sprede fornemmelse af, at I er en spændende by,” siger han.

Denne artikel er en del af 'Fremtidens Fredericia', Lokalavisens årlige tillæg, der sætter fokus på Fredericias driftighed, fremgang og de mange gode projekter og visioner, der er i byen.

Publiceret 01 November 2015 06:00