Sådan forestiller Årstidens Arkitekter samt byggeherren NPV sig, at Posthusgrunden kan se ud. Boliger og butikker omkranser en stor park. Illustration: Årstiderne Arkitekter

Sådan forestiller Årstidens Arkitekter samt byggeherren NPV sig, at Posthusgrunden kan se ud. Boliger og butikker omkranser en stor park. Illustration: Årstiderne Arkitekter

Nyt byggeri på Posthusgrunden bagved Bryggen

Boliger, butikker i forskellige størrelser samt en stor p-plads. Det kan være på vej til den store posthusgrund bagved Bryggen

Af
Jørgen Flindt

300 lejligheder lige midt i Vejle, en række nye butikker, hvoraf der kan gøres plads til to særligt store butikker, 1.300 parkeringspladser under jorden samt en stor, grøn park lige for enden af gågaden - en park alle kan benytte sig af.
Det er visionerne for den tomme grund, der ligger omringet af Gammelhavn, Fredericiavej og Sønderbrogade og tidligere husede posthus og godsbane. 2016 bliver året, hvor Vejle Kommune sætter en ny lokalplan i gang på Posthusgrunden i Vejle.
Der er 35.000 kvadratmeter at bygge på, og det ønsker Nordic Proberty Vision (NPV) at gøre.
Dermed er der atter kommet liv i planerne om et projekt på den store, tomme grund, efter at tidligere planer fra NPV havde svært ved at finde politisk flertal.
“Det er et kæmpeprojekt, som der har været mange diskussioner om gennem tiderne. Sidst var det ikke spiseligt for et flertal i byrådet, men det er et spændende nyt projekt, som er kommet på bordet nu, som der politisk er opbakning til at gå i gang med,“ siger Peder Hummelmose (V), der er formand for Teknisk Udvalg i Vejle Kommune.
Der er tale om et projekt, der minder en del om det tidligere projekt, dog med nogle meget tydelige ændringer. Dels er højhuse i hjørnerne ikke længere en del af projektet, og dels er den store park mellem husene og butikkerne blevet åbnet op, så alle kan gøre brug af den.
Endnu er der dog nogle knaster, som skal helt på plads. Den store grund ejes af hele tre, nemlig PostNord Danmark, Banedanmark og DSB, og selvom alle tre parter er enige om at afhænde området, er der nogle uklarheder. Blandt andet er der stadig usikkerhed omkring, om der skal bygges en jernbanebro i Vejle Fjord eller ej, og hvis det ender med et nej tak til broen, så skal lyntogene gennem Vejle, og det betyder et spor mere.
Det kræver mere plads omkring Vejle Station og ved Gammelhavn. Derfor arbejder man ud fra, at der i forhåndsaftalen med de tre statslige indehavere kan gør brug af en vetoret, men når det er sagt, så er udgangspunktet, at hele området kommer med i den lokalplan, hvis arbejde der påbegyndes snarligt.
Hvis alt går gennem, vil NPV kunne starte byggeriet i 2017.
“De ønsker at bygge det hele på én gang, så det er ikke noget med byggeri i etaper,” forklarer Peder Hummelmose.

Publiceret 06 January 2016 15:00