Debat:

Flextrafik er ikke et alternativ

Heine Refsing
Bjerslev
7300 Jelling

Politikere og embedsmænd i Vejle Kommune bruger flextrafik som et alibi for at skære den kollektive trafik ned til skolebusniveau.
Det bliver fremhævet, at flextransport skulle være et slags alternativ til ordinære busafgange. Men det er helt ukorrekt. Flextrafik er et alternativ til at tage en taxi til enkeltstående familiebesøg udenfor busruternes åbningstider. Det egner sig slet ikke til hverdagstransport, dertil er det alt for dyrt og alt for omstændeligt.
Prisen fra eksempelvis Vonge til Vejle og retur med bus er 88 kroner (pensionist 52 kr) - med flextransport cirka 230 kroner (ingen rabat til pensionister)
Politikerne roser ordningen som en rigtig god ordning, der kører fra dør til dør. Det er også rigtig nok, men i praksis egner flextrafik sig ikke til indkøbstur, job, aftenskole, læge, tandlæge. Det fungerer jo på den måde, at man skal bestille 2 timer inden og stå klar op til en time ved afhentningsstedet. Slutter aftenskolen kl. 22, kan man tidligst bestille afgang kl. 22.15 og skal stå klar udenfor døren fra kl. 22-23. Eller stå og vente en time efter indkøb i stedet for at nå et ærinde mere inden bussen.
Det fungerer fint ved familiebesøg, hvor man kan sidde og spise pebernødder og drikke gløgg i ventetiden. Men hvis man skal afhentes på Vejle Banegård, dur det jo ikke at stå og vente eller sidde på bænke uden ryglæn i en time og ikke ane om flextransport kommer om 5 eller 50 minutter.
Det er som om, flextrafik er udtænkt af meget verdensfjerne hoveder bag et skrivebord. Folk, der aldrig selv vil bruge det og slet ikke har tænkt over at folk, der bruger bus, skal mere end på julebesøg en gang om året. Ville de mon selv synes deres teenagedatter eller bedstemor skulle stå og vente en time på Vejle Banegård i novembers kulde og mørke – og så endda betale fem gange så meget som bus-billetten?
Vejle Kommune taler om at nedsætte taksterne lidt; men årsagen til bustrafik ikke er en stor succes i landdistrikterne er, at prisen er for høj.
Hvis prisen på flextrafik kom ned på samme niveau som busserne, og man kunne bruge rejsekortet, KUNNE det godt være et supplement til ordinære busruter med faste afgangstider. Men ligeså vigtigt er det, at ventetiden bliver reduceret.

Publiceret 10 January 2016 10:00