2015 blev et godt turist-år for Køge.

2015 blev et godt turist-år for Køge.

Flere turister i Køge

Af
Jakob Fälling

Der er kommet flere turister til Køge.
Nye tal for 2015 viser, at årets første ti måneder bød på markant flere overnattende gæster. Helt præcist solgte byens hoteller, campingplads og vandrerhjem 5.000 flere overnatninger end året før. Det svarer til en forbedring på 3,8 %.
-Det er en markant stigning. I de foregående år har vi ligget og rodet på nulvækst eller en lille tilbagegang, siger leder af VisitKøge, Lars Nielsen.
VisitKøge kan dog ikke tage æren for de flotte tal. Vejret er en af de væsentlige årsager, vurderer turistchefen. Både 2013 og 2014 bød på gode somre, og den slags giver god omsætning året efter.
VisitKøge forsøgte sig faktisk med en ny strategi i 2015, men den var ikke rettet mod overnattende gæster. I samarbejde med Køge Museum forsøgte man at tiltrække flere endagesturister til byen.
-Vores markedsføringsbudget er ikke voldsomt stort. Så vi får mere ud af pengene, hvis vi binder dem til en aktør, der selv gør en stor indsats, fortæller Lars Nielsen.
Køge Museum genåbnede i juni måned 2015 og rettede en stor del af sin markedsføring mod København i form af bl.a. busreklamer og udendørs reklame. VisitKøge støttede med op mod 50% af udgifterne til markedsføringen.
-Endagesturister, der kommer for at besøge museet, vil langt hen ad vejen gå en tur i byen og få en is og måske spise middag. Køge har meget at byde på for den slags turister, siger Lars Nielsen, der dog ikke kan dokumentere effekten af den nye strategi.
Køge har omkring 130.000 overnatninger og 370.000 endagesturister årligt. 2/3 af turisterne er danskere. De besøgende lægger mere end 350 mio. kr. i lokale kasser, når de er i byen.

Publiceret 18 January 2016 15:00