Sydtrafik driver busruter i et område fra Vejle og Billund kommuner i nord og den dansk/tyske grænse i syd. Selskabet ejes af de sydjyske kommuner og Region Syddanmark. Sidste år var overskuddet på 940.848 kroner. Foto: Sydtrafik

Sydtrafik driver busruter i et område fra Vejle og Billund kommuner i nord og den dansk/tyske grænse i syd. Selskabet ejes af de sydjyske kommuner og Region Syddanmark. Sidste år var overskuddet på 940.848 kroner. Foto: Sydtrafik

Dyre rejser skal sikre billige busser

Det kommunale selskab Sydtrafik er ofte i udlandet for at studere busser. Det koster, men giver god inspiration

Af
Peter Friis Autzen

Det koster de syddanske skatteydere mange penge, når det fælleskommunale busselskab, Sydtrafik, rejser ud i verden for at studere offentlig transport. Bestyrelsen har blandt andet været i Milano og Dubai.
Bestyrelsen bruger også penge på dyre møder i Danmark og på at hyre private busselskaber.
Det viser aktindsigter, Lars Bjørknæs/Journalista.dk har fået i selskabet, der ejes af 12 sydjyske kommuner og Region Syddanmark.

Milano og Dubai

Sydtrafiks bestyrelse var sidste år i Milano på en studierejse, der kostede 279.411 kroner.
I 2011 var bestyrelsen i Dubai på en tur, der også handlede om at udvikle en bedre offentlig transportsektor. Dubai-rejsen kostede 238.954 kroner.
I de mellemliggende år har der været studieture til Bruxelles og Geneve.
På turene har selskabet deltaget i konferencer med tilmeldingsgebyrer på omkring 8.000 kroner pr person.
“Vi deltager hvert andet år i en verdenskongres om offentlig transport,” siger bestyrelsesformand Jesper Frost Rasmussen (V), som også er viceborgmester i Esbjerg.
“Konferencerne giver inspiration til alverdens ting. I Milano blev vi for eksempel præsenteret for de nyeste gas- og el-drevne busser. Lige nu er der et udbud om gasbusser i Sønderborg - inspireret af den tur,” siger Jesper Frost Rasmussen.
Samtidig med kongressen var der verdensudstilling.
“Den besøgte vi i samme omgang. Men studieturen bød altså hverken på ballonspring eller andre af den slags fornøjelser,” siger Jesper Frost Rasmussen og slår fast, at det faglige indhold var højt.
“Vi er jo ikke Vejle Havn,” siger han.

“Vi er ikke Vejle Havn,” siger Sydtrafiks bestyrelsesformand, Esbjergs viceborgmester Jesper Frost Rasmussen (V).

“Vi er ikke Vejle Havn,” siger Sydtrafiks bestyrelsesformand, Esbjergs viceborgmester Jesper Frost Rasmussen (V).

Dyre møder i Danmark

Sydtrafik holder også møder på blandt andet danske kroer.
For eksempel samme år som Dubai-rejsen. Her mødtes bestyrelsen på Nymindegab Kro til et møde, der kostede 40.284 kroner, heraf 16.172 kroner for overnatning. Der blev drukket alkohol for 6.391 kroner.
Bilagene viser, at der var otte deltagere, hvilket betyder, at de i gennemsnit drak mindst 15 genstande.
Er det ok?
“Det må være en fejl. Der var ikke kun otte med. Og mødet varede to dage,” siger Jesper Frost Rasmussen.
“Der er ikke noget at komme efter med hensyn til alkoholindtaget. Når bestyrelser samles til en hel dag med møder, er det i orden med lidt at drikke til maden. Men det skal selvfølgelig være fornuftigt og til fornuftige priser. Det synes jeg også, at det her er,” siger han.

Kører ikke i egne busser

Når Sydtrafiks bestyrelse og ledelse skal transporteres rundt i selskabets eget område, sker det nogle gange med private vognmænd, hyret til lejligheden.
“Det sker, at vi skal køre på strækninger eller tidspunkter, hvor det ikke kan lade sig gøre med vores egne ruter,” siger Jesper Frost Rasmussen.
Et eksempel var da bestyrelsen skulle med flyet tidligt om, morgenen og blev kørt til lufthavnen af en privat vognmand for 22.000 kroner.

Publiceret 23 January 2016 10:00