En ordentlig nattesøvn er grundlag for rigtig mange ting, når det gælder et sundt liv.

En ordentlig nattesøvn er grundlag for rigtig mange ting, når det gælder et sundt liv.

Søvn gavner både velvære og helbred

En god nats søvn gør en forskel på dagen. Mangel på søvn kædes sammen med overvægt og livsstilssygdomme

Der er ikke meget at skyde med, når man ikke får sin nattesøvn: Man er træt, ukoncentreret, ufokuseret og uoplagt, og man slæber sig gennem dagen som en zombie.
Som om det ikke var deprimerende nok, så kædes mangel på kvalitet i søvnen også sammen med flere alvorlige livstilssygdomme. Det uafhængige Vidensråd for Forebyggelse, som består af 15 eksperter i sygdomme og risikofaktorer, konkluderer i rapporten Søvn og Sundhed, at flere måneder i træk med dårlig eller for lidt søvn kan få alvorlige konsekvenser for helbredet:
”Det er ikke farligt at sove dårligt i en kortere periode. Men på sigt svækker søvnmangel immunforsvaret, så man bliver mere modtagelig over for infektioner, ligesom man øger risikoen for at blive overvægtig eller få stress, forhøjet blodtryk, type 2-diabetes og hjertekarsygdomme”, siger formand for arbejdsgruppen, professor og overlæge Poul Jennum.
Hvis det kniber med at sove, så er her fem gode råd:
Undgå middagslur – også selv om du er meget træt. Blot 30 min. på sofaen kan ødelægge din nattesøvn.
Dyrk motion. En træt krop sover nemmere. Men pas på med at træne lige før sengetid.
Undgå koffein, nikotin og alkohol sent om aftenen.
Tilpas dit måltid. Vær let mæt men ikke sulten – og drik ikke så meget, så du skal op og tisse.
Fast sengetid giver en rytme, der hjælper dig med at falde i søvn.

Publiceret 23 January 2016 07:00