Den tyske benzinkæde, Aral, prøver at indrette hjørner med lidt stemning, bl.a. med sit Petit Café-konceptet.

Den tyske benzinkæde, Aral, prøver at indrette hjørner med lidt stemning, bl.a. med sit Petit Café-konceptet.

På vejen:

Vi vil have oplevelser og kvalitet på tanken

Tankstationer vil satse mere på oplevelser samt hurtig mad og drikke med kvalitet

Af
Af Jens Overgaard

“Kaffe er den lille forkælelse i hverdagen, som vi alle har råd til at betale.”

Forbrugereksperten Mai Thomsen forklarer kort, hvorfor netop friskkværnet kvalitetskaffe ikke alene er blevet både en del af oplevelsen på de fleste større tankstationer, men også er et økonomisk trækplaster, der ofte er gode tilbud på.

“Vi går i stigende grad efter convenience-varer, som skal passe ind i en travl hverdag på farten, men som også være kvalitet,” siger Mai Thomsen, der til dagligt virker på Retail Institute Scandinavia.

I en tid, hvor tankstationernes tidligere store dagligvaresalg er presset af nærmest døgnåbne discountbutikker og mange betaler med kort, så de slet ikke behøver at komme ind i butikken, skal der tænkes nyt.

Og det kan være med oplevelsesuniverser, hvor man som kunde træder ind i butikker, der med lys, dufte og layout signalerer, at det er noget særligt.
Mai Thomsen tror, at benzinkæderne i fremtiden vil satse endnu mere på kvalitetsoplevelser, der strækker sig over hele maduniverset med for eksempel salater og brød, eller som Cooperativet på Hovedbanegården, hvor der kan shoppes god og sund mad. Og her tæller madvarer, der for eksempel er lokale, særligt sunde med fuldkorn, økologiske eller bæredygtige.

I Tyskland har en række kæder også indrettet bistroer med fransk islæt, hvor drikkevarer på køl i bjerge af isterninger, friskbagt brød og café-agtig indretning er med til at skabe et byagtigt miljø.

Tankstationerne vil få flere funktioner som afhentningssted for e-pakker eller fødevarer, som købes over nettet.

“Det kan være med en ”drive through”-tilbygning, som vi kender det fra Mcdonalds eller Lagkaghuset, hvor man som bilist kommer og henter varerne,” siger hun.

Convenience-delen vil også vokse. For eksempel som i Holland, hvor der er butikker med automater for friske blomster, så man døgnet rundt kan trække en indpakket blomst til at tage med.

Publiceret 23 January 2016 10:00