Kunstneren Chiharu Shiota (tv.) i selskab med KØS-direktør Christine Buhl Andersen fortæller om et af sine værker ved KØS' nye udstilling.

Kunstneren Chiharu Shiota (tv.) i selskab med KØS-direktør Christine Buhl Andersen fortæller om et af sine værker ved KØS' nye udstilling.

Japansk udstilling med Køge i centrum

Kunstnerne er japanske, men Køge og køgenserne er på mange måder selv i hovedrollen i den nye udstilling på KØS i Nørregade

Af
Martin Rasmussen

Det er som at træde ind i et net af taknemmelighed, når man går op ad trappen til Gobelinsalen på KØS, efter museet i weekenden åbnede sin nye udstilling, som fire japanske kunstnere har bidraget til.
En af dem, Chiharu Shiota, har skabt et enormt trådnet i Gobelinsalen, hvor en lille hær af mennesker har brugt to uger på at installere de i alt 3000 takkebreve, der er indsamlet til udstillingen. Mange af dem er lokale, så der er altså fine muligheder for at se sit eget brev som en del af værket, hvis man har bidraget til museets indsamling af takkebreve gennem det sidste halve års tid.
Værket er en del af udstillingen "In your heart - In your city", og mens udstillingen giver publikum en sjælden mulighed for at stifte bekendtskab med fire japanske stjerner på den internationale kunstscene, så er det samtidig en udstilling, der har et meget lokalt udgangspunkt.
Chiharu Shiotas udstilling af takkebreve er et eksempel, mens Takafumi Haras eventyrlige billeder på museets facade er et andet. Værkerne er baseret på Haras interviews med i alt 13 køgensere sidste år.
"Mit udgangspunkt var, at jeg ikke kendte noget til Køge og Danmark. Jeg spurgte, hvad der kendetegner deres by og deres land, og hvad de godt kan lide ved det, og jeg fik mange meget åbne og direkte svar. Det var usædvanligt for mig - man pakker tingene mere ind i Japan," fortæller Takafumi Hara om interviewene.
"Jeg har lavet den slags interview flere steder, og kendetegnende for Køge var, at her følte jeg, at der gik nogle klare tråde gennem folk. De hænger sammen, selv om det var meget forskellige mennesker, jeg talte med. De kan godt lide at være her - man kan måske endda sige, at de elsker Køge. Jeg fornemmede en meget klar Køgeånd," fortæller den japanske kunstner.
Udover værkerne på facaden har han også udarbejdet en række citater fra interviewene, som man kan finde inde på museet. Et gennemgående tema i en række af dem er kontrasten mellem det nære og trygge - og det ukendte og usikre på den anden side. Eller hyggelige Køge og relationen til verden omkring. På den måde er værkerne et tidsbillede på et 2015, hvor flygtningekrisen begyndte at skabe usikkerhed hos mange.

Udadvendt udstilling

Det er i høj grad en udadvendt udstilling, KØS har etableret. Dels er der flere udendørs værker på museets forplads, hvor man også finder Yukihiro Taguchis hus, dels er der planlagt flere offentlige begivenheder undervejs i udstillingsperioden.
I 14 dage i juni vil Yukihiro Taguchi og den italienske arkitekt Chiara Ciccarello bo i huset på forpladsen, og performancekunstneren Tatsumi Orimoto kan også opleves i august. Her inviterer KØS til en to-dages Orimoto Festival, hvor Tatsumi Orimoto vil opføre sine performances Bread Man og 50 GRANDMAMAs. Til 50 GRANDMAMAs inviterer han 50 bedstemødre til at spise et måltid på museets forplads, ud fra et ønske om at skabe kommunikation og interaktion mellem gæsterne.
Udstillingen på KØS kan ses frem til den 4. september.

Publiceret 10 March 2016 09:00