Lillebæltområdet er ikke bare smukt: Det er også et meget effektivt sted at arrangere møder og konferencer. Det skal mange flere gøre fremover.

Lillebæltområdet er ikke bare smukt: Det er også et meget effektivt sted at arrangere møder og konferencer. Det skal mange flere gøre fremover.

Middelfart og Fredericia:

Sammen om møde-turister

To kommuner bag ’Meeting Lillebælt - we connect Denmark”

Frederica og Middelfart Kommuner vil i fællesskab lokke endnu flere erhvervsturister til området. Derfor er de gået sammen i et projekt, kaldet 'Meeting Lillebælt – we connect Denmark'.
Turismeerhvervet, VisitMiddelfart og to kommuner står bag projektet. Målet er at omsætningen i løbet af fem år skal stige med 60 millioner kroner.
Mange kender Lillebælts smukke natur, men færre ved, at inden for en radius af 15 minutter i bil ligger der 26 møde- og konferencesteder med flere end 3.400 hotelsenge og konferencefaciliteter med op til 10.000 deltagere pr. dag, skriver kommunerne i en pressemeddelelse.
Den viden skal spredes, så flere benytter sig af de attraktive muligheder.

Hoteller og attraktioner

Samarbejdet omfatter også områdets hoteller, attraktioner og møde- og konferencesteder. Foreløbig er 17 virksomheder med.
“Jeg er sikker på, at vi ved at pulje kræfterne kan tiltrække og servicere endnu flere gæster og skabe mere værdi både for os selv og hele området. Sammen kan vi tilbyde hotel- og mødekapacitet af høj kvalitet, som i antal senge er på niveau med storbyerne. Vi har landets mest centrale beliggenhed, og natur, skov, strand og vandoplevelser som ikke fås bedre andre steder,” siger Grete Højgaard, der er direktør his MesseC i Fredericia og formand for styregruppen bag det fælles projekt.
Projektet opstår i en tid, hvor der allerede er fremgang, forklarer hotelchef Vibeke Stentoft fra Hindsgavl Slot.
“Det går godt på vores hoteller og mødesteder, men skal vi matche de største i Danmark, skal vi være bedre til at synliggøre, at vi har faciliteterne til arrangementer og landsmøder med tusindvis af deltagere. Og det gør vi bedst ved at stå sammen,” siger hun.
Tanken er, at det skal være lettere for arrangørerne at vælge Lillebælt. De skal have én indgang, hvor de kan få hjælp til alt fra overnatning, bespisning, transport og mødedesign til eventudvikling. Dertil tilbyder Lillebælt oplevelser i en lind strøm.

Bridgewalking er blevet en stor succes, der skaber turisme på begge sider af Lillebælt.

Bridgewalking er blevet en stor succes, der skaber turisme på begge sider af Lillebælt.

Mødeturisme i Fredericia og Middelfart genererer samlet 1,3 milliarder kroner

Mødeturismen i Fredericia og Middelfart skaber mellem 800-900 årsværk

På nationalt plan er antallet af erhvervsrelaterede overnatninger steget med 18% i perioden 2011 – 2015 

Kilde: Meeting Lillebælt - we connect Denmark

Publiceret 15 March 2016 11:45