Motorcyklister bør være varsomme i trafikken.

Motorcyklister bør være varsomme i trafikken.

Østsjællanske motorcyklister trodser stigende risiko

Glæden ved at mærke vinden i håret og den tilbagelænede kørestil overskygger tilsyneladende den markant forøgede risiko, mc-folket har for at komme alvorligt til skade i trafikken, påpeger GF Forsikring i Køge.

Vi har fået de første smagsprøver på forårsvejret, og med frostens tilbagetog og de stigende temperaturer bliver motorcyklisterne igen en fast del af gadebilledet. Men med de tunge to-hjulede trafikanters færden på vejene, stiger samtidig risikoen for trafikuheld. Desværre har antallet af motorcyklister, der kommer til skade i trafikken været stigende igennem de sidste år. Ifølge Rådet for Sikker Trafik sker mange af disse ulykker, fordi motorcyklisterne bliver overset af bilisterne, eller fordi motorcyklisterne kører for hurtigt.
"Det kan være, at man er lidt ude af træning, når man har fået gjort motorcyklen klar og tager ud på de første ture. Og så er risikoen for uheld også større. Så man skal tænke sig om, inden man giver den gas," siger, daglig leder for GF Forsikring i Køge, Michael Jappe og fortsætter:
"Husk også på, at bilisterne ikke har mødt mange motorcyklister i trafikken hen over vintermånederne, så de reagerer måske heller ikke forudsigeligt og skal også vænne sig til, at der er flere motorcyklister på vejene. Og vi ved, at mødet mellem motorcyklister og bilister forårsager mange uheld," forklarer Michael Jappe.

Farligere at være motorcyklist end bilist

Det er blevet mere sikkert at køre på vejene de senere år, men ulykkesstatistikken viser desværre, at det ikke gælder for motorcykler.
De seneste tal fra Vejdirektoratet viser, at 242 motorcyklister kom til skade i 2014. Til sammenlig kom 1.402 bilister til skade. Tallet skal holdes op imod, at der faktisk er 15 gange så mange biler på vejene som motorcykler. Den danske bilpark er på godt 2,3 mio., hvorimod der kun er 151.000 motorcykler.
"Der er stadig færre tilskadekomne i trafikken, men desværre slår den tendens ikke igennem, når vi kigger på tallene for motorcykeluheld. Her ser vi en stigning," fortæller Jesper Sølund, formand for GF's trafikpriskomite og dokumentationschef i Rådet for Sikker Trafik og fortsætter:
"Vi ved, at en stor del af ulykkerne sker, når bilisten skal svinge til venstre og kollider med en motorcyklist bagfra eller forfra fordi bilisten overser motorcyklisten på grund af motorcyklistens ofte høje hastighed eller begrænsede synlighed."

Undgå ulykker på motorcyklen

Når man sidder på en motorcykel, er man udsat, hvis det går galt. Rådet for Sikker Trafik har fire konkrete råd til motorcyklisterne:
Overhold hastighedsgrænserne. Dødsulykker med motorcykler skyldes ofte for høj fart og at andre fejlvurderer, hvor hurtigt motorcyklen kører.
Hold øje med medtrafikanterne. Og husk, at man nemt kan blive overset.
Sørg for at være synlig med refleksvest og/eller hjelm i pang-farve.
Sørg for at vedligeholde køreteknikken. Hvis rutinen er rusten, så tag et køreteknisk kursus.

Publiceret 30 March 2016 15:00