Cirka 33.000 borgere er over 65 år i Odense. Palle Vennekilde, formanden for Ældre Sagen i Odense, kæmper for, at byens ældre medborgere ikke bliver glemt i den digitale udvikling, som tager fart i disse år.

Cirka 33.000 borgere er over 65 år i Odense. Palle Vennekilde, formanden for Ældre Sagen i Odense, kæmper for, at byens ældre medborgere ikke bliver glemt i den digitale udvikling, som tager fart i disse år.

Kritik fra Ældre Sagen:

“Alle er ikke dus med en smartphone”

Palle Vennekilde, formanden for Ældre Sagen i Odense, gør kommunen opmærksom på, at ny trafikapp ikke hjælper en stor gruppe borgere

Af
Emil Hermann

Den nye trafikapp, der fra december guider dig forbi aktuelt vejarbejde og ensretning i Odense, er til glæde for mange af byens borgere, som er gode til at håndtere en smartphone.
Men ude i de varme stuer findes også en pæn andel borgere med dårlige digitale evner.
Palle Vennekilde, formanden for Ældre Sagen i Odense, mener, at byens politikere indimellem kommer til at overse den ret store samfundsgruppe med IT-problemer.
“Det er super godt, at kommunen forsøger at løse de trafikale udfordringer med en ny app. Problemet er bare, at det langt fra er alle, som er dus med en smartphone i vores kommunen,” påpeger Palle Vennekilde.
Palle Vennekilde påpeger, at 14.000 personer ud af cirka 160.000 i Odense (dem, der er over 15 år, red) er fritaget for digital post, hvilket kan tyde på, at lige netop disse mennesker ikke er gode til at bruge en computer eller en mobiltelefon.
“Tallet tæller ikke kun for ældre. Det er også handicappede og almindelige borgere. Det skal politikerne huske, hver gang de vedtager digitale løsninger,” fastslår Palle Vennekilde.

Flere intelligent tavler

Formanden for Ældre Sagen mener, at kommunen i stedet bør satse endnu mere på intelligente trafiktavler, som vejmændene allerede har sat op flere steder.
“På Nyborgvej står der én, der fortæller dig, at du skal benytte den her vej, hvis du eksempelvis skal mod Vollsmose. Sådan burde det være mange flere steder, da langt flere borgere kan læse et skilt fremfor at bikse med en smartphone på forsædet,” siger formanden og tilføjer:
“Derudover kan disse intelligente tavler blive opdateret med det samme, så skiltningen ikke er forældet. Det går udover bilisterne i sidste ende, der bliver fanget i dumme trafikale situationer.”

Handler i nære butikker

Ældre Sagen har i alt 22764 medlemmer i Odense. Nogle af disse vælger at handle i de butikker, som er lettest at komme frem til i enten bil eller på cykel.
“Lad os nu sige, at de skal til frisøren, så vælger de den nærmeste for at undgå bytrafikken. Flere af mine medlemmer vælger også at handle i Rosengårdcentret, fordi det er lettere med parkeringen og fremkommeligheden,” fortæller Palle Vennekilde.
Også bybusserne og taxakørsel er i disse tider en stor udfordring for byens ældre borgere.
“Mange er frustrerede over, at bybusserne er flyttet til Ejlskovsgade, der er et pænt stykke fra OBC. Derudover er flere af ruterne lavet om, fordi der hele tiden opstår nyt gravearbejde. Det skaber forvirring hos de ældre,” siger Palle Vennekilde.
“I forhold til flextrafikken er borgerne nødt til at bestille en halv time før, så de ikke kommer for sent til læge eller genoptræning.”

Publiceret 21 October 2016 08:30