Michael Møller Larsen i hjemmet i Vissenbjerg. “Hvis jeg finder en investor, så er jeg villig til at afgive en stor del af ejerskabet. Dog vil jeg stadig selv sidde på 51 procent,” siger iværksætteren, der også har udset sig produktionslokaler i Odense.

Michael Møller Larsen i hjemmet i Vissenbjerg. “Hvis jeg finder en investor, så er jeg villig til at afgive en stor del af ejerskabet. Dog vil jeg stadig selv sidde på 51 procent,” siger iværksætteren, der også har udset sig produktionslokaler i Odense.

IværksætterOdense-prisen:

Michael vil erobre verden med flødeboller

Coop er klar til at sælge Michael Møller Larsens økologiske flødeboller, der adskiller sig på kvalitet og sundhed

Af
Emil Hermann

Michael Møller Larsen er et eksempel på en vaskeægte iværksætter. Han har brugt sin undren til at skabe virksomheden “Sweet North”, der forhandler økologiske kvalitetsflødeboller.
I julen 15 går det op for den innovative mand, at detailbranchen i Danmark ikke sælger specialflødeboller. 
“Samba og Spangsberg er, hvad du kan finde på hylderne i supermarkederne. Ifølge varedeklarationerne er det ikke produkter, der er lavet på sunde råvarer. Der er masser af tilsætningsstoffer og e-stoffer i,” konstaterer Michael Møller Larsen.
Disse iagttagelser bliver startskuddet til cirka 10 måneders knokleri med at producere øko-flødeboller i eget køkken, møder med samarbejdspartnere og skabelse af businessplan.
“Jeg startede for sjov med at lave flødebollerne til egen fornøjelse. Herefter smagte nogle af mine venner på dem, og det førte til, at jeg fik en bestilling til et bryllup, hvor jeg fremstillede 200 styk. I perioden efter festen væltede det ind med så mange ordrer, at jeg var nødt til at sige stop, da jeg også skulle have tid til familien og fuldtidsjob,” fortæller Michael Møller Larsen, der i 2013 blev uddannet i biokemi og iværksætteri på SDU og i dag arbejder som kvalitetskemiker i et stort firma i Vejle.

Tosset med smagen

Den 31-årige iværksætter, der er far til tre børn og er gift, havde ikke forestillet sig, at folk var så vilde med specialflødebollen.
“Jeg er en nørd i et køkken, men jeg er jo ikke uddannet kok,” griner Michael Møller Larsen, der også har lavet en grundig smagstest blandt 450 kolleger, venner og familie.
“Jeg opstillede et stykke flødebolle fra Sommerbird, der er toppen af kvalitet, og så selvfølgelig et stykke af min egen. Testpersonerne vidste ikke, hvad de smagte på,” fastslår Michael Møller Larsen. Resultatet viste, at de to kvalitetsflødeboller fik cirka lige mange stemmer.
“Det var et skulderklap og gav mig ekstra blod på tanden,” fortæller Michael Møller Larsen.

Flødebollerne, der er omgivet af økologisk mørk chokolade, kan fås med tre forskellige smage. Skovbær, ribs samt vanilje og kokus. Skummet er lavet af økologiske æg og tilsat agar agar (ekstrakt af tang), der får skummet til at holde længere. Pris per styk: 15 kroner.

Flødebollerne, der er omgivet af økologisk mørk chokolade, kan fås med tre forskellige smage. Skovbær, ribs samt vanilje og kokus. Skummet er lavet af økologiske æg og tilsat agar agar (ekstrakt af tang), der får skummet til at holde længere. Pris per styk: 15 kroner.

Grønt lys fra Coop

Takket være Udvikling Fyn, der arbejder for den samlede fynske erhvervsudvikling, lykkedes det også Michael Møller Larsen at få et møde med Coop i Albertslund, så han kunne på svar på, om kæden var interesseret i et samarbejde.
“Den ansvarlige for konfekture i Coop var med på ideen med det samme, men bad mig om at gå hjem og få lavet et færdigt produkt, færdig forretningsplan osv. Da jeg havde dette, ringede jeg til ham, og vi blev enige om en pris på produktet, som jeg kunne putte ind i mine budgetter,” forklarer Michael Møller Larsen.
Coop vil dog først skrive under på samarbejdet, når Sweet North har gang i selve produktionen.
“Den fuldautomatiske maskine, der kan producere otte millioner flødeboller om året, koster fem mio. kroner. Jeg har ikke den mængde kapital, så derfor håber jeg, at en investor har lyst til at skyde penge i min virksomhed, der har et gennemtestet og færdigudviklet produkt,” påpeger Michael Møller Larsen, der også har regnet på virksomhedens årsomsætning.
“Jeg forventer at ligge på omkring 10 mio. kroner,” siger han og tilføjer:
“Men jeg har ikke kun ambitioner om at få mit produkt ud i norden. Jeg vil også gerne starte eksport til resten af Europa. Og på sigt til USA og Kina.”

IværksætterOdense-prisen

IværksætterOdense-prisen er et initiativ, Lokalavisen Odense har søsat for at hædre byens iværksættermiljø. Et miljø, der skaber vækst og arbejdspladser, og som er spækket med ildsjæle, der fortjener et skulderklap.

I samarbejde med Erhvervskontakten har vi udvalgt fem nominerede iværksættere til prisen. Frem til uge 46 bringer vi hver uge et portræt af en af de nominerede. Når alle portrætter har været bragt i avisen, vil en jury kåre en af de fem som prisvinder. Vinderen får en præmie bestående af 25.000 kroner og rådgivning i SEO, webdesign og tekstforfatning.

Prisen uddeles som afslutning på årets iværksætterfestival på Stjerneskibet fredag 18. november kl. 14.

Publiceret 31 October 2016 11:00