Orkanen blev nedjusteret, men udløste voldsomme regnmængder, dog ikke på den del af Hawaii hvor Lars Gravgaard Hansen og familien opholdt sig. Her fra nær byen Hanalei på øen Kanuai. Foto: Ritzau Scanpix

Dramatisk drømmeferie: Lars og familien fanget i kategori 5-orkan på Hawaii

Lars Gravgaard (Kons.) var på ferie med familien, da varslet kom. Han har sendt denne dramatisk rejseberetning fra øen, der blev ramt af en kategori 5-orkan

Af
Finn Due Larsen

Uvejr Der var lagt op til en rigtig drømmeferie, da Lars Gravgaard Hansen, konservativt medlem af kommunalbestyrelsen, sammen med sin familie rejste til Hawaii.

Men i stedet landede familien midt i "orkanens øje" - i form af et varsel om, at orkanen Lane var på vej til ferieparadiset. Den var, som omtalt i flere medier, en tropisk orkan beskrevet som i kategori 5, med vindstød på 75 meter i sekundet - eller 270 km/t. Det er mere end dobbelt så meget som de storme der har ramt Danmark de senere år. Definitionen på en orkan er regnet fra 32,6 meter i sekundet.

Heldigvis slap Lars Gravgaard Hansen og familien med skrækken og kom helskindet igennem. Den del af Hawaii de befandt sig på, blev ikke så hårdt ramt. Men en rystende oplevelse var det naturligvis alligevel, når en hel ø pludselig går i alarmberedskab.

Lars Gravgaard Hansen har sendt denne rejse-beretning til AP.

Fra den lokale vejrudsigt... Foto: Lars Gravgaard Hansen.

Gode råd var dyre

"Den første dag, mandag, var en slappe af dag, vejret var ikke fantastisk, men til at holde ud. Vi besøgte et kaffe risteri oppe i bjergene og havde en utrolig god tur. Mandag aften kommer første alarm via mobiltelefonen, lokalitetstjenesten var tilkoblet og her igennem blev vi adviseret om, at en orkan kategori 5 ville ramme Hawaii natten mellem torsdag og fredag! Hvad gør vi nu?

Gode råd var dyre, for hvad betyder en orkan i kategori fem egentlig? Først og fremmest blæsevejr eller stormvejr af uhørt høj vindstyrke og hastighed. En “huricane categori 5” betyder vindhastigheder på over 75 meter i sekundet. I Danmark har vi sjældent vindhastigheder over 35 meter i sekundet.

Vi måtte holde os orienteret, og lave en evakuerings- og kommunikationsplan så vi kunne forvisse os om, hvor hinanden var, hvis situationen gjorde vi ville blive væk fra hinanden. Vi så TV og fulgte med i udviklingen af orkanen. Alvoren blev forstærket af, at de lokale myndigheder gik ind på samtlige TV og radiokanaler og udsendte varsel om orkanens komme, og bad alle om, at være klar til evakuering hvis dette skulle blive nødvendigt. De forklarede om “reglerne” for en evakuering, om hvad man selv skulle medbringe og hvordan man skulle forholde sig. Alle blev opfordret til at have forsyninger til de næste 14 dage. Det gav et voldsomt ryk ind i de lokale købmandsforretninger, der blev hamstret, men hvad skulle vi gøre? Vi havde planlagt afrejse fredag morgen, så 14 dages forsyninger var ikke lige det vi tænkte, men omvendt, hvis Big Island blev ramt, hvem sagde så, at vi kunne rejse videre? Og, iøvrigt, næste destination var Maui, som så ud til, at orkanen ville krydse hen over! Igen, hvad gør vi?

Rejsearrangøren blev kontaktet for råd, men der var ikke meget hjælp at få. Orkanen var ikke breaking news og derfor ikke så relevant i Danmark.

Fra den mere fredelige del af Hawaii, hvor familien opholdt sig. Foto: Lars Gravgaard Hansen.

"Dansker listen"

Mens alt dette skete så fortsatte vi ferien, for orkanen ville først ramme om to til tre dage. Vi planlagde vores aktivitetet nogle dage tidligere, så vi ville være klar torsdag hvor orkanen skulle komme. Vi besøgte byen Hilo og de omkring liggende byer, så de flotteste vandfald, vi snorklede med Rokker og snorklede i et af verdens bedste og flotteste snorkel områder, alt imens orkanen udviklede sig.

Onsdag modtog vi informationer fra udenrigsministeriet om, at vi skulle følgede lokale myndigheders råd og vejledning samtidig med, at vi skulle følge medierne for yderligere information. Denne information fik vi, fordi vi havde skrevet os på “Dansker listen”, en liste man kan skrive sig på når man rejser udenlands. Listen er til at udenrigsministeriet kan kontakte dig, hvis noget alvorligt sker.

Gudskelov kunne vi konstatere at orkanen tabte hastighed og styrke, og at den blev nedgraderet fra en femmer, til en firer, da den gik i land på Big Island. Sidenhen blev den nedgraderet til en treer, toer og sluttede som en tropisk storm. Det med orkanens hastighed viste sig st få stor betydning, for jo lavere hastighed en orkan bevæger sig med, jo større mængder nedbør afgiver den, så nu var problemet ikke vinden, men regnen og bølgerne! På et tidspunkt blev vi advaret om otte meter høje bølger og vi boede næsten ud til vandet!

Der blev varslet regn i mængder vi ikke forstår, man talte om op til 90 cm regn i Hilo, der hvor vi så vandfald. 90 cm regn på 1 til 1.1/2 døgn. Tro mig, det er voldsomme mængder som kunne betyde jordskred og ødelagte veje, og det gjorde det. I Hilo faldt der “kun” 31,85 tommer vand, svarende til godt 80 cm vand, men i en af nabobyerne faldt der 45,8 tommer vand, eller 116 cm regn på under to døgn!

Vi boede på den anden side at øen og blev heldigvis ikke ramt af hverken vind, bølger eller regn. Det var, og er underligt, at være midt i et kæmpe drama og så alligevel ikke opleve det!

En sådan oplevelse giver stof til eftertanke, siger Lars Gravgaard Hansen. Arkivfoto.

Synlige skader

Fredag morgen skulle vi flyve videre, United Airlines havde alt aflyst, men Hawaiian Air fløj og det gjorde vi også. Maui bød os velkommen uden egentlige synlige skader efter stormen og regnen. Her var problemet en skovbrand, 80 000 kvm stort område gik op i røg, og det tog strømmen for et stort antal mennesker, men ikke os. Vi mærkede først eftervirkningerne af orkanen, branden og regnen da vi tog til byen Lahaine, her var alt lukket, lukket med sandsække, plader for vinduer og døre, væltede træer og lukket på grund af manglende strøm.

Byen var en spøgelses by, man kørte gennem afbrændte områder lige uden for centrum og intet fungerede. Politiet regulerede trafikken som i gamle dage og man følte sig som statist i en katastrofe film, jeg har aldrig oplevet noget lignende før.

Her i dag, kan min familie og jeg se tilbage på nogle oplevelses rige dage, lærerige dage og vigtige dage, for en sådan oplevelse giver stof til eftertanke. Fremover vil vi være forberedte på hvordan vi skal takle en lignende situation. Det betyder at vi altid vil være registreret på “ Dansker listen” ved udenlandsrejser, at vores lokalitetstjeneste vil være slået til, og at vi har en kommunikation plan klar. I vores tilfælde var kontaktpersonen i Danmark og det var gennem hende vi ville kommunikere hvis vi kom væk fra hinanden.

Hawaii er et fantastisk sted at holde ferie og man mærker klart at lokalsamfundet er klar når en katastrofe er på vej. Myndighederne ved hvad de skal, og det helt store beredsskab var klar, hvis situationen skulle kræve det. Vi slap gudskelov for at blive evakueret eller ramt af den megen regn, men vi lærte en masse og har mange forskellige indtryk og erfaringer med hjem."