Helleruplund Kirke danner fredag den 9. november rammen for den første drop-in dåb i Gentofte Kommune.

Helleruplund Kirke danner fredag den 9. november rammen for den første drop-in dåb i Gentofte Kommune.

Kirke hopper på ny bølge: "Det bliver folkekirkens død. Hvad bliver det næste? Drop-in bisættelse?"

Helleruplund Kirke danner fredag den 9. november rammen om den første drop-in dåb i Gentofte Kommune. På Facebook møder konceptet kritik for at være nemt og billigt. Provst Peter Birch ser derimod en folkekirke, som imødekommer et behov

Af
Kathrine Albrechtsen

Med hjælp fra en gul kran blev et banner placeret mellem uret og indgangen til Helleruplund Kirke for at gøre opmærksom på, at alle inte-resserede fredag den 9. november fra kl. 15-20 kan komme ind i kirken og blive døbt, hvis blot de har billed-id med. En såkaldt drop-in dåb.

Et nyt koncept, som blev udviklet i Norge og som siden har fundet vej ind i en dansk sammenhæng, der første gang startede på Vesterbro sidste år. Nu er tiden kommet til Gentofte Kommune, men ikke uden kommentarer på Helleruplund Kirkes Facebook-side, hvor der mildest talt har været en livlig debat mellem borgere og præster.

"Det bliver folkekirkens død. Hvad bliver det næste? Drop in-bisættelse??," spørger Søren Christensen.

Eller som Allan Hulstrøm skriver: "Dette lyder som Bilka, Silvan og andre steder, hvor man kan droppe in og købe varer og ud igen. I udvasker selve meningen med bekendelsesdåben, som den er, for at please mennesker i dag."

Og han bliver støttet af Torben Gamst-Johansen.

"Det rene pop!! Hvordan bliver den døbte undervist i kristendommen? Der er jo ikke en gudmor/far til at forestå ritualet for en mindreårig, og der er ingen forudgående undervisning til evt. voksen. Dette initiativ er et rent populistisk eksemepl på at sidestille en dåb med køb af 2 liter mælk på vej hjem fra arbejde. Det er piiiinligt, at danske præster og sågar en provst kan falde så dybt i leflen for at få flere i kirke."

Uenig provst

Provst i Gentofte Peter Birch, som er nyvalgt formand for Provsteforeningen, er ikke enig i de kritiske stemmers fortolkning af drop-in dåb som nemt og hurtigt.

"Den samtale og tilgang til den enkelte, som kommer, vil være den samme. De, som dukker op, vil blive mødt af en kordegn og en præst på samme måde, som hvis de blev døbt på en søndag. Og vedkommende vil have den samme samtale, som hvis de blev døbt på en søndag. Det er ikke mere overfladisk, men har samme alvor som i en anden dåbsanmodning," siger han.

Hvorfor har I valgt at afholde en drop-in dåb?

"Arrangementerne på Vesterbro viser sig at blive ved med at være meget velbesøgte, fordi de rammer et behov. Jeg talte med nogle af præsterne, som kunne fortælle, at en del af dem, som dukker op, kommer fra Nordsjælland eller det nordlige København. Derfor tænkte vi, at der kunne være et behov blandt nogle af dem, som bor her i vores område, og vi begyndte hen over sommeren at arrangere en drop-in dåb, som altså finder sted 9. november," siger han.

Hvad afholder dem, som dukker op, fra at gøre det en søndag?

"Måske opmærksomheden, som knytter sig til en dåb søndag formiddag. Så skal det markeres, og hvem skal inviteres? Så bliver det pludselig en overvejelse, som trækker en masse ting med sig. Med drop-in bliver beslutningen enklere. Mange har ægtefælle og børn med, men det bliver afkoblet fra konventioner, som knytter sig til dåben. Vi skal passe på med, at vores budskab ikke pakkes ind i så mange konventioner, så folk ikke kan komme i nærheden af det. Det her er med til at lirke ritualet op," siger Peter Birch.

Hvem vælger en drop-in dåb?

"Det er et koncept, som rammer et behov hos mange voksne mennesker, som har tilhørt en generation, hvor barnet selv måtte finde ud af, om det ville døbes. De har haft mange samtaler med sig selv om at blive døbt, og nu byder muligheden sig. De, som vælger en drop-in dåb, har ofte gjort sig flere tanker om det end så mange andre, fordi de har gået med en flerårig samtale inde i hovedet. Vi har ingen grund til at tro, at de som vælger en drop-in dåb er mere overfladiske i deres beslutninger end alle andre," siger Peter Birch.

Kritikere snakker om, at kirken mister sin højtidelighed og eftertænksomhed med det koncept. Hvad er din kommentar til det?

"De, som siger det, har ikke været til stede ved en drop-in dåb. Folk går derfra med glæde i øjnene over, hvor rørende og intenst det har været. Det har ikke karakter af samlebånd og uhøjtidelighed. Det er en stor og bevægende oplevelse. Det er en anden form for gudstjeneste, men højtideligheden er der," siger han.

Er det navnet 'drop-in', som folk stejler over?

"Det er ikke os, som har fundet på navnet, men det hænger ved, og det ville forvirre med et andet. Men navnet antyder, at du nemt kan komme ind. Det skal vi ikke bortforklare, men det er en del af styrken og pointen. Men første gang jeg hørte om konceptet 'Drop-in', tænkte jeg også, hvad er nu det? Men jeg blev overrasket over, hvor mange der har gået med et ønske om at blive døbt. Endnu har et drop-in dåbsarrangement ikke haft mindre end 25 til dåb. Med det her kommer vi i folkekirken i kontakt med dem, som har et ønske om at blive døbt. Og jeg synes, at det er fantastisk, at vi nu har fundet et trinbræt til, at de kan komme ind i kirken," siger han.

Har du været nervøs for at miste medlemmer med det her nye koncept?

"Nej, jeg har ikke tænkt på det som et medlemsprojekt. Vi lever i en tid, hvor den enkelte afgør sit trosforhold. I takt med individualiseringen er det blevet den enkeltes beslutning, og som kirke må vi indstille os på, at vi skal i kontakt med mennesker på en anden måde. Folk nedarver ikke længere et religiøst tilhørsforhold. Dåbstallet for 0-4 årige er faldet fra 2006 til 2016 med 10 procent. Som folkekirke må vi have en mere opsøgende samtale, ikke fordi vi skal have medlemmer, men fordi vi må tilpasse os de vilkår, som vi er i som folkekirke og fordi vi vil ud med det budskab, kirken står for," siger han.

Publiceret 31 October 2018 11:33