25. april er det 'Køb Lokalt'-dag. Arkivfoto: Peter Mailand

25. april er det 'Køb Lokalt'-dag. Arkivfoto: Peter Mailand

Til kamp mod stigende butiksdød: Danmark får nu Køb Lokalt-dag

Efter et vellykket pilotforsøg er foreløbig 14 byer og kommuner nu klar til en national lancering af "Sæt pris på din by - Køb Lokalt"-dagen. Den afvikles 25. april

Detail Danmark får sin første "Sæt pris på din by – Køb Lokalt"-dag lørdag 25. april. Ambitionen er, at Køb Lokalt-dagen bliver en tilbagevendende begivenhed hvert år, sidste lørdag i april. Tanken er også at begivenheden vokser i omfang år for år.

Bag projektet står De Lokale Ugeaviser, BiDdanmark, MobilePay og reklamebureauet Marketsquare.

Parterne testede konceptet oktober 2018 i fire pilotbyer, Assens, Hillerød, Holstebro og Hærvejsklyngen (fem landsbyer i Vejen kommune). Det blev en stor succes med mange kunder i byernes butikker og underholdende og fælleskabsorienterede aktiviteter i bybilledet.

Baggrunden for Køb Lokalt-dagen er den kendte problemstilling med stigende butiksdød som følge af især urbanisering og øget onlinehandel. Projektets tilgang er imidlertid, at man lokalt kan gøre meget selv for at vende kurven og skabe optimisme, vækst og udvikling.

"Målet er, at mange butiksmiljøer i Danmark afvikler en festdag 25. april og årene efter. Borgerne og den lokale detailhandel skal minde hinanden om, at et mangfoldigt og blomstrende butiksliv er den afgørende og helt centrale forudsætning for at bevare og styrke dynamiske lokale bysamfund, siger Jens Thrane-Møller, direktør for Marketsquare i en pressemeddelelse.

Projektet er stadig åben for tilmelding for interesserede kommuner, byer, handelsstandsforeninger og butiksmiljøer.

En by betaler selv for at deltage. Desuden bidrager MobilePay som sponsor. Tilmeldte butikker til Køb Lokalt-dagen får en gratis kampagnepakke, så de kan pynte deres butik med plakater, klistermærker, balloner og flag.

-feldt

Publiceret 20 January 2020 08:48