Illustration: Gottlieb Paludan Architects og Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen

Illustration: Gottlieb Paludan Architects og Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen

Kattegatkomité ser lyst på fremtiden og insisterer på tog

Formanden for komitéen, Anders Kühnau (S), er sikker på, at en vej- og togforbindelse på en fremtidig Kattegatbro er den bedste løsning

Af
Danni Paulsen

Forleden slog den socialdemokratiske regering fast, at man vil fortsætte den tidligere regerings arbejde med at undersøge mulighederne for at lave en Kattegatforbindelse fra Jylland til Sjælland.

Modsat den tidligere regering vil socialdemokraterne dog have, at der også skal kunne køre tog over broen.

Den melding vækker glæde hos Kattegatkomitéen, som er en sammenslutning af erhvervsliv og østjyske kommuner, der siden 2008 har arbejdet for en broforbindelse over Kattegat.

"Vi ser med tilfredshed på den positive melding fra regeringen. Også at det skal være en forbindelse, der både skal køre bil og tog på. Det, synes jeg, er positivt. Det er meget positivt, at der nu tegner sig til at være et bredt politisk flertal, og jeg fornemmer, at der generelt blandt transportordførerne er stor politisk opbakning til en Kattegatforbindelse," siger formand Anders Kühnau (S), der også er regionrådsformand i Region Midtjylland.

Han er ikke det mindste i tvivl om det fornuftige i at kombinere vej og jernbane på broen.

"Det kan give en hurtig forbindelse mellem landsdelene, og så er det en bæredygtig løsning. På nuværende tidspunkt er det det eneste rigtige at gøre. Først og fremmest arbejder vi på at få en forbindelse, men med tog understøtter vi en bæredygtig og effektiv trafikløsning. Man vil kunne komme hurtigere frem i tog end med bil," fastslår Anders Kühnau.

Gevinst eller tab?

I 2018 udgav Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen sammen med Sund & Bælt og Vejdirektoratet en analyse, der blandt meget andet kiggede på økonomien i enten at vælge en ren vejforbindelse eller en forbindelse til både biler og tog.

Her blev det fastslået, at den økonomiske samfundsgevinst ved ren vejforbindelse ville være 49 milliarder kroner, mens det derimod ville koste samfundet 47 milliarder kroner, hvis der også skulle køre tog.

Men den analyse er forældet og ikke retvisende, lyder det fra komitéformanden. Blandt andet fordi den tog udgangspunkt i, at godstog også skulle benytte overfarten.

"De tal kan du ikke regne med. Ministeren lægger op til, at man kan gøre det billigere uden godstogtransport. Det er nogle andre tal, der gælder nu."

Hvad har ellers ændret sig fra 2018 til nu?

"Ingen godstransport er en radikal ændring, men der en masse forudsætninger i de beregninger, som ikke holder. Renteniveauet i rapporten er, mener jeg, sat til 3,5 procent. Der er ingen, der betaler det nu, hvor du kan købe 100-årige statsobligationer til nul i rente. Det er helt overdrevet, og der er også trafiktal fra 2018, som er forældede. Der er mange forudsætninger, der skal kigges på, hvis man skal lave en sober beregning af, hvad det vil komme til at koste. Alle er vist enige om, at den rapport er meget pessimistisk i forhold til tog, og at det kan gøres billigere. Mit indtryk er, at man nu kigger mere optimistisk på en togforbindelse, fordi det økonomisk kan hænge sammen," forklarer Anders Kühnau.

Busser er for langsomme

Det ligger dog fast, at anlægsudgiften vil stige betragteligt, hvis der skal køre tog på broen. Derfor har mange argumenteret for, at en bæredygtig og billig løsning kunne være at fokusere på hybrid- og elbusser som kollektiv transport over broen. Det vil dog være et dårligt alternativ til tog, mener Kattegatkomitéen.

"Det kan man godt kigge på, men vi har endnu ikke teknologien til, at elbusser kan køre over så lange strækninger på en opladning. Desuden kan du ikke køre lige så hurtigt med bus som med tog, som kan køre måske 200 km/t. Det gør en stor, stor forskel tidsmæssigt. Tog er stadig den hurtigste løsning, og taler vi om nye teknologier på længere sigt, så er det ikke urealistisk, at man vil kunne få et højhastighedstog, så du kan komme fra Aarhus til København på 35 minutter. Derfor er toget stadig klart at foretrække frem for andre løsninger."

Det enorme projekt er stadig i sin spæde start, og dermed er et utal af spørgsmål stadig ubesvarede - heriblandt linjeføringen. Hidtil har en linjeføring fra Hou i Odder Kommune over Samsø og til Røsnæs ved Kalundborg på Sjælland været omtalt som den mest oplagte.

Det har dog affødt stærke protester fra samsingerne, og forleden udtrykte borgmestrene i de djurslandske kommune i Jyllands-Posten stor interesse i, at broen går i land på Djursland.

Nogen anbefalinger til linjeføring får man dog ikke fra Kattegatkomitéen.

"Vi har ikke nogen holdning til linjeføringen. Det har vi aldrig haft, og det får vi måske heller ikke. Nu er det staten, der skal undersøge, hvad der kan være af mulige linjeføringer," undviger Anders Kühnau.

Publiceret 24 January 2020 15:00