En række bilproducenter, som her Mercedes, har vist eksempler på biler med en nærmest loungeagtig indretning. De er langt ude i fremtiden. Foto: Mercedes

En række bilproducenter, som her Mercedes, har vist eksempler på biler med en nærmest loungeagtig indretning. De er langt ude i fremtiden. Foto: Mercedes Daimler AG

Stadig lang vej til selvkørende biler

De store drømme om selvkørende biler til den brede befolkning er skudt til hjørnespark

Af
Jens Overgaard

fremtid Det er ikke længe siden, at mulighederne for selvkørende biler blev fremhævet gang på gang. De mest optimistiske mente endda, at vi ville have fuldt selvkørende biler på det såkaldte niveau 5 på vejene inden for få år fra nu. Men udviklingen er gået i stå ved niveau 2,5, der svarer til en køassistent, der selv kan følge trafikken og holde vognbanen ned til stop og op igen til motorvejsfart, mens bilproducenternes snak om nye systemer er forstummet.

Selv om bilproducenterne har sendt de selvkørende biler til hjørnespark, bliver der forsket videre hos underleverandører som bl. a. Bosch. Foto: Bosch

Selv om bilproducenterne har sendt de selvkørende biler til hjørnespark, bliver der forsket videre hos underleverandører som bl. a. Bosch. Foto: Bosch

Det er der flere årsager til, lyder det i branchebladet Automotive Week, der har lavet et realitytjek på de selvkørende biler.

I dag taler bilbosserne nemlig om, at det er meget komplekst at få de helt selvkørende biler ud på vejene, mens alle penge og forskning i disse år er vendt hen mod elektrificering, der omfatter plug-in hybrider og elbiler. Samtidig er lovgivningen, som slipper de selvkørende biler løs på vejene, langtfra på plads.

De mest avancerede biler har i dag selvkørende funktioner på niveau 2 eller 2,5. Her bliver de en årrække. Foto: Volvo

De mest avancerede biler har i dag selvkørende funktioner på niveau 2 eller 2,5. Her bliver de en årrække. Foto: Volvo

Noget andet er, at bilister er blevet mere skeptiske over for selvkørende biler efter flere ulykker i de seneste år. En nylig undersøgelse fra Deloitte viste da også, at forbrugernes tillid til de selvkørende biler er faldet i de seneste år.

En avanceret opgave

Volvo er et af de bilmærker, der har været langt fremme med planerne om selvkørende biler. Men Hakan Samuelsson, der er topchef for Volvo, erkender udfordringerne.

"Det er noget mere udfordrende, end vi troede fra starten. Vi er derfor forsigtige med at lancere noget, som forventes at være automatiseret, men som ikke er det, fordi dette vil give føreren en falsk fornemmelse af sikkerhed," siger han.

Volvo fokuserer nu på mere avancerede assistentsystemer, der delvist kan overtage kørslen på motorvejen.

Også Carlos Tavares, som er den magtfulde chef for PSA, er afventende.

"Vi ser ikke, at der er nogen interesse fra kunderne efter niveauer over 3. Herefter stiger omkostningerne skyhøjt, og de står ikke mål med gevinsten," siger han til magasinet.

Hos PSA arbejder man dog også med selvkørende biler over niveau 3. Men det er robottaxier og små busser, hvor man kan tage en højere pris.

De skal fungere i miljøer, som er indrettet specielt til formålet, hvilket vil holde omkostningerne nede.

"De vil kunne bruges i simple omgivelser, hvor der er specielle vognbaner og klar signalering. Jo mere enkle omgivelser der er, desto nemmere er det at indstille softwaren til de scenarier, som vil kunne opstå," siger Tavares.

Perspektiverne er dog store, når teknologien fra selvkørende biler i fremtiden vil kunne parres med de mest effektive elbiler. Adrian Hallmark, der er chef for Bentley, forestiller sig således, at biler, der vil kunne køre selv på tværs af Europa med 300 km/ t., vil kunne erstatte fly. Han mener dog ikke, at det vil være et scenarie, vi vil se de næste par årtier.

Publiceret 19 February 2020 14:42